Sobeys moderbolag ser vinsten för fjärde kvartalet växa när matinflationen närmar sig 10 % i Kanada – National


Moderbolaget till livsmedelskedjan Sobeys Inc. säger att det är fokuserat på konkurrenskraftiga priser för konsumenter och ett nytt belöningsprogram då matinflationen i Kanada nådde 9,7 procent i maj.

Empire Company Ltd. sa på onsdagen att de koncentrerar sig på leverantörsrelationer och förhandlingar för att erbjuda kunder värde mitt i pågående kostnadsinflationstryck och problem med leveransFar-kedjan.

Företaget sa också att dess nya lojalitetsprogram Scene+ kommer att hjälpa kunder att spara pengar i mataffären.

”Med tanke på den inflationsperiod vi befinner oss i kommer vi snart att ge våra kunder möjligheten att tjäna och lösa in poäng för matvaror genom programmet Scene+”, sa Michael Medline, vd och vd för Empire and Sobeys, i ett uttalande.

”Att erbjuda våra kunder stort värde är en prioritet för oss.”

Läs mer:

Den stigande matinflationen gör att 72 % av barnfamiljerna är oroliga, visar Ipsos undersökning

Berättelsen fortsätter under annonsen

Hans kommentarer kom när Empire rapporterade en kvartalsvinst på 178,5 miljoner dollar, upp från 171,9 miljoner dollar ett år tidigare, eftersom dess försäljning också klättrade högre.

Företaget sa att dess vinst för fjärde kvartalet uppgick till 68 cent per utspädd aktie, upp från 64 cent per utspädd aktie ett år tidigare.

Försäljningen under 14-veckorsperioden som slutade den 7 maj uppgick till 7,84 miljarder USD, en ökning från 6,92 miljarder USD, med hjälp av den extra veckans verksamhet, förvärvet av Longo’s, högre bränsleförsäljning, ökad matinflation och expansionen av FreshCo i västra Kanada och Farm Pojke i Ontario.


Klicka för att spela upp videon:







Undersökningen tyder på att inflationen är en av orsakerna till att fler äldre kanadensare skjuter upp pensionen


Undersökningen tyder på att inflationen är en av orsakerna till att fler äldre kanadensare skjuter upp pensionen

Försäljningen i jämförbara butiker exklusive bränsle sjönk med 2,5 procent jämfört med de covid-förhöjda försäljningsnivåerna förra året.

Statistics Canada sa i onsdags att dess konsumentprisindex steg 7,7 procent i maj jämfört med för ett år sedan – den största ökningen sedan januari 1983 då det steg med 8,2 procent.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Men kostnaden för mat inköpt i butiker fortsatte att överträffa den totala inflationen och steg med 9,7 procent jämfört med för ett år sedan då kostnaden för nästan allt i matvarukorgen blev högre.

© 2022 The Canadian Press





Source link

Kategorier: