Revlon ansöker om konkursskydd mitt i höga kostnader, problem i leveranskedjan – Nationellt


Revlon, det 90-åriga multinationella skönhetsföretaget, har ansökt om kapitel 11-konkursskydd, tyngt av skuldbelastning, störningar i dess distributionskedja och stigande kostnader.

Det New York-baserade företaget sa att efter domstolens godkännande förväntar det sig att få 575 miljoner dollar i finansiering från sina befintliga långivare, vilket gör det möjligt för det att hålla igång sin dagliga verksamhet.

”Dagens anmälan kommer att göra det möjligt för Revlon att erbjuda våra konsumenter de ikoniska produkter vi har levererat i decennier, samtidigt som det ger en tydligare väg för vår framtida tillväxt”, säger Debra Perelman, som utsågs till Revlons vd och koncernchef 2018.

Läs mer:

Problem i leveranskedjan hotar covid-19-återhämtningen för småföretag

Hennes far, miljardären Ron Perelman, backar upp företaget genom MacAndrews & Forbes, som förvärvade verksamheten genom ett fientligt övertagande i slutet av 1980-talet. Revlon blev offentlig 1996.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Perelman sa att efterfrågan på dess produkter är fortsatt stark, men dess ”utmanande kapitalstruktur” erbjöd begränsad förmåga att navigera i makroekonomiska frågor.

Med varumärken från Almay till Elizabeth Arden hade Revlon varit en stöttepelare på butikshyllorna i årtionden. Men de senaste åren kämpade den inte bara med stora skulder utan också med hårdare konkurrens och misslyckande med att hålla jämna steg med förändrade skönhetssmak.

Företaget var långsamt med att anpassa sig till kvinnors övergång från ljusa färger som rött läppstift till mer dämpade toner från och med 1990-talet. Revlon mötte också ökande konkurrens, inte bara från sådana som Procter & Gamble, utan nu senast från kändislinjer som Kylie Jenner-stödda Kylie, som inte behöver investera mycket i marknadsföring på grund av deras massiva sociala medier.


Klicka för att spela upp videon:







Försörjningskedjeproblem med vissa produkter fortsätter


Försörjningskedjans problem med vissa produkter fortsätter – 2 februari 2022

Revlons problem förvärrades bara med pandemin, som skadade försäljningen av läppstift när människor maskerade sig. Försäljningen sjönk med 21 % till 1,9 miljarder USD 2020, men återhämtade sig med 9,2 procent till 2,08 miljarder USD 2022 när shoppare gick tillbaka till pre-pandemiska rutiner. Under det senaste kvartalet som avslutades i mars steg försäljningen med nästan 8 procent. Företaget undvek konkurs i slutet av 2020 genom att övertala tillräckligt många obligationsinnehavare att förlänga sin förfallande skuld.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Under de senaste månaderna har Revlon, precis som många andra företag, upplevt utmaningar i hela leverantörskedjan och högre kostnader. Skönhetsföretaget sa i mars att logistiska problem skadar dess förmåga att möta kundorder. Den sade också att den hindrades av stigande priser på nyckelingredienser och ihållande brist på arbetskraft.

Det är en stor förändring från Revlons storhetstid under stora delar av 1900-talet när det var det näst största kosmetikaföretaget till försäljning, efter endast Avon. Nu är det nummer 22, enligt en färsk rankning av modetidningen WWD.

Läs mer:

Kanadas leveranskedjor behöver ses över mitt i pågående brist, säger kritiker

Företaget nådde många milstolpar under sin storhetstid. 1970 blev Revlon det första skönhetsföretaget som presenterade en svart modell, Naomi Sims, i sin reklam. På 1980-talet gjorde Revlon ett stort uppsving med sin supermodellkampanj med olika, kända och nya modeller inklusive Iman, Claudia Schiffer, Cindy Crawford och Christy Turlington, skjutna av Richard Avedon. Dess ikoniska slagord lovade att göra kvinnor ”oförglömliga”.

Under en intervju med The Associate Press i höstas sa Perelman att hon var optimistisk inför framtiden. När kvinnor vågar sig ut, återhämtar Revlons sminkförsäljning. Hon sa att företaget också använde hälsokrisen som en möjlighet att dubbla investeringar online. Under pandemin lanserade Elizabeth Arden en-till-en virtuella konsultationer, till exempel.

Perelman sa också att företaget lärde sig av kändislanseringar som Kylie för att vara mer kvicka. Det avbröt till exempel månader från att utveckla nya produkter. Perelman sa att hon också såg Revlon återta marknadsandelar.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Inget av Revlons internationella operativa dotterbolag ingår i förfarandet, förutom Kanada och Storbritannien. Anmälan gjordes i den amerikanska konkursdomstolen för södra distriktet i New York,

Företaget noterade tillgångar och skulder mellan 1 miljard dollar och 10 miljarder dollar, enligt anmälan.

© 2022 The Canadian Press





Source link

Kategorier: