Över 750 Tesla-ägare i USA har klagat på att bilar bromsar utan anledning – National


Mer än 750 Tesla-ägare har klagat till amerikanska säkerhetstillsynsmyndigheter över att bilar som körs på biltillverkarens delvis automatiserade körsystem plötsligt har stannat på vägar utan någon uppenbar anledning.

National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) avslöjade numret i en detaljerad informationsförfrågan till Tesla som publicerades på fredagen på myndighetens hemsida.

Det 14-sidiga brevet daterat den 4 maj ber biltillverkaren om alla konsument- och fältrapporter den har fått om falska bromsningar, såväl som rapporter om krascher, skador, dödsfall och skadeanspråk på egendom. Den frågar också om företagets ”Full Self Driving” och automatiska nödbromsar var aktiva vid tidpunkten för någon incident.

Byrån började undersöka fantombromsning i Teslas Models 3 och Y i februari förra året efter att ha fått 354 klagomål. Sonden täcker uppskattningsvis 416 000 fordon från årsmodellerna 2021 och 2022. I februari sa byrån att de inte hade några rapporter om krascher eller skador.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Läs mer:

Elon Musk måste minska 10% av Teslas jobb på grund av ”super dålig” känsla för ekonomi

Brevet ger Tesla en deadline den 20 juni för att svara på informationsförfrågan men säger att företaget kan begära en förlängning.

Aktierna i Tesla Inc. föll med 7 % vid öppningsklockan.

Ett meddelande lämnades tidigt på fredagen för att få en kommentar från Tesla.

När sonden öppnades sa byrån att den undersökte fordon utrustade med automatiska förarassistansfunktioner som adaptiv farthållare och ”Autopilot”, som gör att de automatiskt kan bromsa och styra i sina körfält.

”Klagande rapporterar att den snabba inbromsningen kan ske utan förvarning, och ofta upprepade gånger under en enda körcykel,” sa byrån.

Många ägare skrev i sina klagomål att de fruktade en krock bakifrån på en motorväg.


Klicka för att spela upp videon:







Twitter säljer sig själv till Elon Musk för 44 miljarder dollar trots initiala avslag


Twitter säljer sig själv till Elon Musk för 44 miljarder dollar trots initiala avslag – 25 april 2022

I brevet frågar NHTSA efter starthastigheten för när bilarna började bromsa, sluthastigheten och den genomsnittliga retardationen. Den frågar också om de automatiserade systemen upptäckte ett målhinder och om Tesla har video av bromsincidenterna.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Byrån söker nu information om garantianspråk för fantombromsning inklusive ägarnas namn och vilka reparationer som gjordes. Den söker också information om Teslas sensorer, eventuella tester eller undersökningar av bromsproblemen, eller om några ändringar har gjorts.

Brevet fokuserar på Teslas testning av de automatiserade systemen när det gäller att detektera metallbroar, s-formade kurvor, mötande och korsande trafik och olika storlekar på fordon inklusive stora lastbilar. Myndigheten vill också ha information om hur kameror hanterar reflexer, skuggor, bländning och blockering på grund av snö eller kraftigt regn.

Byrån ber Tesla att detaljera sin bedömning av den ”påstådda defekten” i de automatiserade systemen, inklusive vad som orsakade den onödiga inbromsningen, vad som misslyckades och risken för motorfordonssäkerheten som problemet utgör. Den frågar Tesla ”vilka varningar, om några, operatören och de andra personerna både inuti och utanför fordonet skulle ha om att det påstådda defektet uppstod eller att ämneskomponenten inte fungerade.”

Läs mer:

Elon Musk säger åt Teslas personal att återvända till kontoret eller lämna

Sonden är ytterligare en i en rad verkställighetsinsatser från byrån som inkluderar autopilot och programvara för ”Full Self-Driving”. Trots deras namn kan ingen av funktionerna köra fordonen utan att folk övervakar.

Det är den fjärde formella utredningen av Texas-biltillverkaren under de senaste tre åren, och NHTSA övervakar 23 Tesla-återkallelser sedan januari 2021.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Byrån undersöker också klagomål om att de automatiska nödbromsarna på mer än 1,7 miljoner nyare Hondor kan stoppa fordonen utan anledning.


Klicka för att spela upp videon:







Frågor, osäkerhet kvarstår kring Elon Musks Twitter-köp


Frågor, osäkerhet kvarstår kring Elon Musks Twitter-köp – 26 april 2022

Dessutom har NHTSA en bredare undersökning på gång för krascher som involverar delvis automatiserade körsystem från alla biltillverkare. Sedan 2016 har byrån skickat team till 34 krascher där systemen antingen var i bruk eller misstänks fungera. Av de 34 involverade 28 Teslas.

Femton personer dog i kraschen som NHTSA utreder, och minst 15 till skadades. Av dödsfallen inträffade 14 i krascher som involverade Teslas, säger byråns dokument.

NHTSA undersöker också varför Teslas på autopilot har kraschat in i utryckningsfordon parkerade på vägar.

Tesla och vd Elon Musk har kämpat med amerikanska och Kaliforniens statliga myndigheter i flera år, sparring med NHTSA och framför allt med Securities and Exchange Commission.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Musk har erbjudit sig att köpa Twitter för 44 miljarder dollar och göra det till ett privat företag, men säger att han har lagt affären på is på grund av anklagelser om att den sociala medieplattformen har fler automatiserade botkonton än vad den har avslöjat.

© 2022 Associated Press





Source link

Kategorier: