Önskan om privatflyg mitt i covid-19 fortfarande kvar: ”Om något har efterfrågan accelererat” – National


Guy Stockbridge driver flera företag från sitt huvudkontor i centrala Kalifornien, inklusive landskapsföretag som sprider sig över hans hemstat och ett solenergiföretag med verksamhet i 17 delstater.

Att flyga är en livsstil för Stockbridge och andra på hans företag, Elite Team Offices, baserat i Clovis. I flera år flög de både privat och på kommersiella flygningar från Fresno, ungefär 16 mil från Clovis. Sedan slog covid-19-pandemin till och ägandet av privata jetplan blev mer och mer attraktivt.

”Att köpa ett jet jetplan har jag tänkt på i flera år, men COVID har definitivt lagt till i ekvationen!” Det berättade Stockbridge för Reuters via e-post.

Han är inte ensam.

En förändring mot privatflyg som mer rika amerikaner såg som en nödvändig lyx under COVID-19 visar nu tecken på att bli något annat: ett dyrt men eftertraktat alternativ till en premiumbiljett på ett kommersiellt flyg.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Läs mer:

Pearson flygplatspassagerare bad att ”packa sitt tålamod” eftersom långa säkerhetslinjer rapporterade

Många stannade för bekvämligheten, med analytiker och branschchefer som sa att de ser både fler förstagångsflygägare och familjer och till och med små och medelstora företag som flyger privat.

Flygbolagen hade en andel på 80 procent av premiumresorna 2021, en minskning från 90 procent före COVID-19, enligt Alton Aviation Consultancy.

Affärsflygplan förknippades ofta med underhållare och högsta chefer. De står nu för en fjärdedel av flygningarna i USA, ungefär två gånger andelen före pandemin, enligt forsknings- och konsultföretaget WINGX.

Och konsultföretaget McKinsey & Company uppskattade att före pandemin var det bara 10 procent av dem som hade möjlighet att resa privat som gjorde det.

Att flyga privat täcker en hel skala av transporter. För vissa, som Stockbridge, innebär det att äga ett privatplan. Andra tjänster inkluderar operatörer av charterflyg som säljer antingen per säte eller hela planet, samt tjänster som säljer fraktioner eller andelar av jetplan.

Allt kommer till en kostnad.


Klicka för att spela upp videon:







Sunwing fiasko en varnande berättelse för resenärer


Sunwing fiasko en varnande berättelse för resenärer – 21 april 2022

Stockbridge tog den här månaden leverans av en Cessna Citation M2 Gen2, ett lätt jetplan tillverkat av Textron, som han sa kan förvandla resor till hans utomstatliga företag till en dagsutflykt. Planet, som har plats för upp till sju, listar för US$5,85 miljoner.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Stockbridge var tydlig med affärsfördelarna. ”Vårt arbete utanför staten driver behovet av ett privat jetplan, avstånd och tid för att komma till jobbet är avgörande.”

”Ja, vi flyger fortfarande kommersiellt men mycket mindre frekvent… förmodligen 10 procent kommersiellt och 90 procent jet/charter,” sa han.

Charter och andra privata jettjänster kan vara billigare än att äga ett plan, men de har fortfarande guldpläterade priser.

Att boka en Gulfstream G280 med nio passagerarsäten för en enkelresa från New York-till-Miami kostar US$18 100, enligt Jettly, en plattform för charterbokningar.

Läs mer:

Sunwing säger att flygschemat återgår till det normala efter dagar av förseningar

Det kan jämföras med en genomsnittlig kostnad för en enkel biljett från New York till Miami i affärsklass på 421 USD före skatt, enligt uppgifter från flygbolagets analysföretag Cirium för januari.

Trots det är priset för många inte avskräckande.

”Jag tror att de människor vi ser konvertera från kommersiella inte går tillbaka till kommersiella”, säger Jamie Walker, vd för USA-baserade Jet Linx, som hanterar flygplan och driver privata flygningar genom ett ”jetkort”-prenumerationsprogram. .

Jet Linx tar ut en medlemsavgift på 25 000 USD samt avgifter per flygning, enligt dess hemsida.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Prenumerationsbaserad Wheels Up Experience sa att dess tjänst kostar medlemmar 80 000 USD per år.

Jet Linx såg försäljningen av jetkort öka med 40 procent förra året jämfört med 2019, sa Walker.

Andra operatörer ser också vinster.

”Vi ser fortfarande att nya aktörer fortsätter att komma till marknaden”, säger Megan Wolf, operativ chef på Flexjet, en global leverantör av delägda jetplan.

Trots en liten ökning i utbudet av begagnade affärsjet, är marknaden fortsatt robust, med företag som Jet Linx som begränsar försäljningen eftersom de inte kan möta efterfrågan.

Läs mer:

Kanadensisk dokumentär belyser massturismen

Högkonjunkturen gynnar flygplanstillverkare som Textron, General Dynamics Corps Gulfstream och Bombardier.

Textron rapporterade kvartalsresultat förra veckan som toppade uppskattningarna, vilket signalerar att en förväntad utjämning av efterfrågan på affärsjet ännu inte har inträffat.

”Om något har efterfrågan accelererat”, säger analytikern Robert Stallard hos Vertical Research Partners.

Den privata flygtrafiken i USA har ökat med cirka 15 procent från 2019 års nivåer, medan flygtrafiken fortsätter att minska med cirka 13 procent, enligt uppgifter från flygspårningswebbplatsen FlightAware.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Analytiker förväntar sig en återhämtning av kommersiella flygningar för att så småningom locka några rika resenärer tillbaka till reguljära flygbolag. Men det finns tecken på att en del av övergången till privata jetplan kan vara permanent, särskilt på kortare flygningar i USA.

Inte bara stora flygbolag drar sig ur sådana rutter på grund av pilotbrist, flygningarna är jämförelsevis billigare än att använda privatjet för utlandsresor.

Trenden går inte förlorad på de stora flygbolagen.

Delta Air Lines, det tredje amerikanska flygbolaget efter flottans storlek, har en andel på 20 procent i Wheels Up.

Delta, liksom andra amerikanska flygbolag, ser efterfrågan återvända. Dess intäkter från premiumkabiner med högre avkastning steg till 77 procent av nivån före pandemi under första kvartalet, upp från 27 procent för ett år sedan.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Och Atlanta-baserade Delta ser en starkare efterfrågan från högre betalande fritidsresenärer som kompenserar för uppskattningsvis 10 procent av affärsresorna som kanske inte kommer tillbaka.

Ed Bastian, Deltas verkställande direktör, erkände ökningen av privatflyg men sa att många av dessa passagerare också flyger kommersiellt.

”Jag tror inte att det har tagit mycket trafik från vårt plan – en del, ja,” sa Bastian i en intervju.

Vissa konkurrenter inom privatjetsfären ser saker annorlunda.

Jettly såg efterfrågade flygningar mer än tredubblas från december 2019 till december 2021, med mer än en fjärdedel av efterfrågan som uppskattas komma från passagerare som tidigare flög businessklass, säger Justin Crabbe, chef för det Toronto-baserade företaget.

”Några av dem hoppar till flygbolagens förtret,” sa han.





Source link

Kategorier: