Ökningen i gaspriserna pressar på tur, taxichaufförer på kant: ”Mycket svårt” – Nationellt


Rekordhöga bensinpriser i Kanada skapar oro för taxi- och apparbetare över hela landet, med många som kämpar för att få pengarna att gå ihop.

Det kanadensiska nationella genomsnittet för gaspriser har överträffat $2 per liter för första gången någonsin i år, enligt GasBuddy och CAA. Det betyder att förare spenderar mer för att fylla på sina tankar och arbetar längre timmar på vägen.

Läs mer:

Gaspriserna är rekordhöga. Hur bränslekostnaden för 5 bilar har förändrats

Earla Phillips, en långvarig Uber- och Lyft-förare i Toronto, sa innan bensinprishöjningen började, en halv tank på hennes sedan som kostar $30 skulle ta henne igenom dagen. Nu märker hon att hon spenderar 50 dollar och arbetar extra timmar för att kompensera skillnaden.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Det har varit väldigt svårt,” sa Phillips till Global News.

”Nästan en fördubbling av kostnaden för att driva med gaspriser betyder att vi … får mycket mindre betalt än vi fick för bara ett år sedan – och det är verkligen svårt,” sa hon.


Klicka för att spela upp videon:







Gaspriserna kommer att skjuta i höjden över hela Kanada under de kommande dagarna, veckorna


Gaspriserna kommer att skjuta i höjden över hela Kanada under de kommande dagarna, veckorna

Linda Caswell, som började köra för Uber Eats i februari som en sidospelning för att tjäna lite extra pengar, sa att hon tjänar nästan hälften av när hon började.

Med de förbrukade inkomsterna överväger Caswell nu att spendera mindre tid på resande fot och letar efter andra fjärralternativ hemma för att hjälpa till att betala sin skuld snabbare.

”Det är bara riktigt nedslående,” sa kommunarbetaren från Mississauga till Global News.

Kostnaden för att helt fylla en 2022 Honda Civic LX i juni under tre år visas den 6 juni 2022.

Global News grafik

Taxichaufförer känner också av de skyhöga gaspriserna, till stor del drivna av Rysslands invasion av Ukraina och motsvarande sanktioner mot Moskva.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Mohan Kang, ordförande för BC Taxi Association, sa att som en viktig tjänst finns det ingen flykt eller genväg i att försöka navigera runt de skyhöga bränslekostnaderna.

”Vi är mycket oroade över det stigande (gas)priset”, sa han till Global News.

”Jag kan parkera min privata bil hemma och använda den bara när det är nödvändigt, men när det gäller hytter måste vi vara på väg för att tillhandahålla den här tjänsten till samhällena.”

Kang sa att det finns en direkt ”drastisk” inverkan på taxichaufförerna, eftersom de högre bränslekostnaderna tär på deras dagliga heminkomst.

Hjälper bränsletillägget?

För att kompensera för de höga gaskostnaderna införde både Uber och Lyft ett bränsletillägg i mars som fortfarande gäller tills vidare.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Lyft har lagt till en bränsletilläggsavgift på 0,55 USD för varje åktur och Uber debiterar förare ytterligare 0,50 USD för varje åktur.

”Det är viktigt att säga att den här tilläggsavgiften är tillfällig och utformad för att försöka hålla intäkterna höga under denna svåra stund”, sa Uber i ett inlägg som tillkännager förändringarna den 11 maj.

Läs mer:

Uber lägger till ett ”bränsletillägg” för samåkning, Uber Eats-pris

Det har dock inte gjort mycket för att lösa förarnas problem.

Caswell sa att en tilläggsavgift på 0,35 USD för Uber Eats-leveranser som kommer att avslutas den 15 juni är ett ”tråkigt belopp” som ”inte gjorde en buckla.”

Phillips sa att ett schablonbelopp på $0,50 är ”inte tillräckligt”, särskilt för längre resor. Som diskuterats på onlineforum är de flesta förare för att se ett tillägg per kilometer, sa hon.

”Ganska ofta gör vi längre resor och det gör helt enkelt ingen inverkan eller kompenserar oss på ett rättvist sätt för ökningen av driftskostnaderna.”


Klicka för att spela upp videon:







Uber lägger till bränsletillägg för att kompensera för ökningen av gaspriserna


Uber lägger till bränsletillägg för att kompensera för ökningen av gaspriserna – 11 mars 2022

Experter säger att de fasta justeringarna kan ge viss lättnad för förarna, men det är inte tillräckligt för att motverka den snabba ökningen av bränslepriserna, som förväntas förbli höga eller till och med gå upp under de kommande veckorna och månaderna.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Det är ett mycket litet tillägg och jag tror inte att det står för det drastiska hopp i priset på bränsle”, säger Patrick De Haan, chef för petroleumanalys på GasBuddy.

Läs mer:

Toronto överväger att höja taxipriserna för att bekämpa gaskostnaderna

De extra bränslekostnaderna kan potentiellt leda förare bort från att använda apparna, sa han.

”Det är en mycket osäker fråga. Det är svårt att navigera, med tanke på det faktum att många av dessa förare och många av dessa leveranstjänster är beroende av låga avgifter för att lyckas.”


Klicka för att spela upp videon:







Nytt samåkningsföretag med verksamhet i Kelowna


Nytt samåkningsföretag med verksamhet i Kelowna – 7 maj 2022

Den kanadensiska samåkningsappen Uride har lagt till en gasavgift i de flesta städer som den är verksam i, samt höjt priset per kilometer och per minut för att återspegla de extra kostnader som förare måste ådra sig på grund av gas och inflation.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Förutom att noggrant övervaka gaspriserna och justera priserna efter behov, berättade företaget för Global News att det checkar in förare varje vecka för att se hur de mår och vilka utmaningar de har.

”Det har varit skrämmande för många förare”, säger Cody Ruberto, Urides grundare och VD, i ett mejl.

”Gas är inte den enda utmaningen förare står inför. Vissa förare har väntat på bildelar i många månader på grund av brist på utrustning.”


Klicka för att spela upp videon:







Montreals UberEats-förare känner att det kläms vid pumpen


Montreals UberEats-förare känner att det kläms vid pumpen – 10 mars 2022

Ett växande antal förare vänder sig till samåkning för att minska sina gaskostnader.

Poparide, som tillhandahåller samåkningstjänster från stad till stad i Kanada, har sett en 80-procentig ökning av antalet förare registrerade på sin plattform sedan 1 mars 2022, berättade företaget för Global News.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Läs mer:

När gaspriserna stiger, ses Montreals cykelkultur som modell för resten av landet

”Under långhelgen i maj såg vi en rekordtillväxt på 800 procent jämfört med föregående år då gaspriserna och inflationen nådde nya höjder”, säger Joe Kitos, vice vd för marknadsföring på Poparide, i ett e-postmeddelande.

Även om företaget inte har infört något bränsletillägg, har det justerat sitt maxpris från 15 cent per km till 17 cent per km.

”Dessutom har förare flexibiliteten att sätta priset för varje resa, förutsatt att de inte överskrider vårt plattformsövergripande maxpris”, sa Kitos.

Hur kan drivrutiner stödjas?

I ett e-postsvar till Global News sa Uber att den senaste ökningen av gaspriserna har påverkat chaufförerna för samtrafik och leverans mer än de flesta.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Men intäkterna just nu är bland de högsta företaget någonsin sett för förare över hela landet, enligt Uber.

Läs mer:

Uber, fackförbund når uppgörelse i Ontarios fackföreningsärende: UFCW Kanada

I Kanada, liksom i USA, anses Uber-förare vara oberoende, egenföretagare.

Däremot klassas Storbritanniens Uber-förare som arbetare, berättigade till minimilön, semesterersättning och pensionsplan. Ändringen infördes i mars 2021 efter en dom i Högsta domstolen.

Ming Hu, professor i affärsdrift och analys vid University of Torontos Rotman School of Management, säger att för att bättre stödja långsiktiga Uber-förare i Kanada borde det finnas liknande lagstiftning som kräver att plattformen klassificerar dem som anställda.

”I så fall är förarna skyddade från alla gasprisfluktuationer och företaget kommer att absorbera den volatiliteten,” sa han till Global News.


Klicka för att spela upp videon:







Tillgänglig taxiindustri kräver mer finansiering för att täcka stigande gaspriser


Tillgänglig taxiindustri kräver mer finansiering för att täcka stigande gaspriser – 20 april 2022

Som det ser ut kan kanadensiska Uber- och Lyft-förare ha flexibiliteten att göra sina egna timmar, men deras inkomster är till stor del beroende av de priser som fastställts av åkföretagen.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Vi har ingen kontroll över de priser som vi får betalt och vi har ingen möjlighet att förhandla om de priserna”, säger Phillips.

Hon sa att en höjning av hastigheten medan industrin rullar på effekterna av gasprisuppgången bara skulle vara rättvist för förare ”som har det illa.”

Läs mer:

Vissa RVers säger att höga bensinpriser kan hålla dem närmare hemmet

Uber säger att de alltid letar efter feedback genom flera kanaler från förare som använder plattformen.

Nästa vecka planerar företaget att hålla ett rundabordssamtal med förare i Toronto.

”Jag hoppas verkligen att Uber förändrar något eftersom jag skulle vilja fortsätta att göra det här… men precis som det är just nu är det inte riktigt något jag kommer att kunna göra längre”, sa Caswell.

© 2022 Global News, en division av Corus Entertainment Inc.





Source link

Kategorier: