Inflationen fortsätter att stiga, kommer lågkonjunkturen att följa? Experter säger ”slå ner luckorna” – National


Bank of Canadas ansträngningar att dämpa den ihållande inflationen ökar chanserna att driva ekonomin in i en lågkonjunktur under nästa år, enligt vissa ekonomer.

Konsumenter bör börja förbereda sig för en sammandragning nu, säger experter, eftersom hotet om uppsägningar och magrare dagar skymtar i horisonten.

Armine Yalnizyan, ekonom och kollega vid Atkinson Institute, säger till Global News att oddsen för en lågkonjunktur ”närmar sig mer än 50 procent under de kommande sex till 12 månaderna.”

Den kanadensiska ekonomiska produktionen har mestadels visat tecken på tillväxt hittills i år. Men Yalnizyan pekar på USA:s krympande ekonomi under första kvartalet 2022 och en ökning av ansökningarna om arbetslöshetsförmåner söder om gränsen som tecken på att den ekonomiska kylningen kan komma norrut förr än senare.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Jag tror att det är väldigt svårt för Kanada att undvika en lågkonjunktur när USA har en fjärdedel av kontraktion”, säger hon.


Klicka för att spela upp videon:







Freeland osäker på om Kanada kommer att gå in i recession under de kommande åren


Freeland osäker på om Kanada kommer att gå in i recession under de kommande åren – 16 juni 2022

James Orlando, senior ekonom på TD Bank, håller med Yalnizyan om att det finns ”en otrolig nivå av synkronisering” mellan de nordamerikanska grannarna.

Han, liksom många stora bankekonomer, tror att Bank of Canada kommer att följa den amerikanska centralbankens ledning när det gäller att höja räntorna med 75 punkter i sitt nästa tillkännagivande den 13 juli.

Med Statistics Canada rapporterar att den årliga inflationstakten skjutit i höjden till 7,7 procent i maj, kommer centralbanken att pressas att agera snabbt och visa kanadensare att den kommer att vidta nödvändiga åtgärder för att kväva inflationen, säger Orlando.

Läs mer:

Den stigande matinflationen har 72 % av barnfamiljerna oroat sig, visar Ipsos-undersökningen

Berättelsen fortsätter under annonsen

TD Banks ekonomiska prognoser som släpptes den senaste veckan visar en betydande nedgång i konsumenternas utgifter i slutet av 2022 och i början av nästa år.

TD tror att avmattningen kommer att begränsa negativ tillväxt, men Orlando påpekar att Bank of Canada kommer att ha en ”mycket tunn felmarginal” eftersom den driver upp räntorna för att undvika en lågkonjunktur – sweet spot-ekonomerna kallar en ”mjuk landning”. ”

”Det reducerar effektivt efterfrågan till en sådan extrem nivå, en sådan nivå att man hoppas att inflationen ska vända och komma tillbaka till målet. Den måste se till att den inte krossar ekonomin när den går igenom den processen, säger han.

Orlando noterar dock att lågkonjunkturer vanligtvis följer räntehöjningscykler.

”De är konstruerade för att bromsa efterfrågan”, säger han.

Vad innebär en lågkonjunktur?

Början av en lågkonjunktur kännetecknas vanligtvis av två kvartal i följd av negativ tillväxt i ett lands bruttonationalprodukt.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Bostadssektorn, som redan har visat tecken på en avmattning och prisfall på vissa marknader, är särskilt sårbar för stigande räntor som används för att dämpa inflationen.


Klicka för att spela upp videon:







Halifax bostadsmarknad planar ut men priserna fortfarande utom räckhåll för många


Halifax bostadsmarknad planar ut men priserna fortfarande utom räckhåll för många

”Sammantaget sätter detta (stigande inflation) chansen för en lågkonjunktur högre när du höjer räntorna till den punkt där bostäder påverkas, där tillväxten i allmänhet påverkas”, sa Allan Small, senior investeringsrådgivare på IA Private Wealth, tidigare här. vecka i en intervju med The Canadian Press.

Observatörer säger att rädslan för en lågkonjunktur redan har en inverkan på marknaderna, med energiaktier på TSX som fick en hit den senaste veckan.

Medan kanadensiska olje- och gasaktier har presterat exceptionellt bra under stora delar av 2022 på grund av Rysslands invasion av Ukraina och den resulterande störningen av den globala energiförsörjningen, sa Small denna vecka att vissa investerare börjar oroa sig för en bred lågkonjunktur – om den inträffar — kommer att ta en bit av den stigande efterfrågan.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”När du har en lågkonjunktur eller en rädsla för lågkonjunktur, saktar det i princip ner allt. Så efterfrågesidan av ekvationen börjar avta”, sa han. ”Du har inte lika stor obalans, du är mer balanserad, om folk inte kommer att resa lika mycket och inte kommer att flytta runt lika mycket.”

Läs mer:

1 av 4 husägare säger att stigande bolåneräntor kan få dem att sälja, visar enkäten

Förutom att skada konsumenternas efterfrågan, ju högre räntor går, desto fler företag kommer att pressas. Det kan leda till uppsägningar, säger Yalnizyan.

”Den större frågan med att centralbanker höjer räntorna är om de gör det dyrare för företag som har en hög belåningsgrad att låna. Det kommer att sänka takten med vilken de anställer, och vissa företag som var överbelastade kan börja säga upp folk. Och det är den delen vi är oroliga för”, säger hon.

”Om det händer i tillräckligt antal för att vara problematiskt är kapitlet som ännu är oskrivet … men det är inte en riktning som du alls vill gå mot eftersom din bästa skydd mot inflation, som hushåll, är ett bra jobb.”

Dags att ”slå ner luckorna”

Om Kanada verkligen är på väg mot en lågkonjunktur, säger Orlando att de positiva nyheterna är att de senaste åren har varit bra för den genomsnittliga konsumenten.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Jobbtillväxten har varit riklig, det genomsnittliga hushållet har kunnat spara en hel del under pandemin och de som har turen att ta sig in på bostadsmarknaden har sett sitt eget kapital växa snabbt.

De faktorerna kan hjälpa till att isolera kanadensare mot stigande räntor och hög inflation, påpekar Orlando.

”Det finns en buffert, som är lagret av kanadensiska besparingar som förhoppningsvis kommer att kunna motstå en del av dessa motvindar som i stort sett alla möter”, säger han.

Läs mer:

Rädslan om lågkonjunktur ökar. Så här kan yngre kanadensare förbereda sig

Men professorn i Sprott School of Business, Ian Lee, sa nyligen till Global News att lågkonjunktur eller nej, nu är det dags att ”slå ner luckorna” när den kanadensiska ekonomin går in i en period av ”stor osäkerhet.”

Räkningar som bolånebetalningar och vattenräkningar kommer att behöva prioriteras under de kommande månaderna, liksom dagligvaror. Allt annat borde diskuteras för att minska eller helt eliminera, säger han.

”Det innebär att skära bort onödiga utgifter, oseriösa utgifter,” säger han.

”Spara de pengarna till den regniga dagen och åskvädret som vi tror kommer.”

— med filer från Global News Anne Gaviola och The Canadian Press

Berättelsen fortsätter under annonsen


Klicka för att spela upp videon:







Ekonomin kan hantera ytterligare räntehöjningar, säger Bank of Canadas guvernör


Ekonomin kan hantera ytterligare räntehöjningar, säger Bank of Canadas guvernör – 9 juni 2022

© 2022 Global News, en division av Corus Entertainment Inc.





Source link

Hur Kanadas brevbärare på landsbygden navigerar stigande gaspriser – Nationellt


En brevbärare säger att hennes egenkostnad för att leverera paket längs hennes landsväg har fördubblats på grund av den kraftiga höjningen av gaspriserna och levnadskostnaderna som många kanadensare upplever.

”Stressen är utmattande”, säger Jennifer Henson, en Calgary-mamma till två pojkar och en av 11 000 lant- och förortspostbärare som levererar brev till Canada Post över hela landet.

”Det är inte bara gas. Levnadskostnaderna har skjutit i höjden, säger Henson. ”Jag undrar alltid hur jag ska betala den här räkningen och den räkningen och jag är inte annorlunda än någon arbetarklasskanadensare över hela landet.”

Läs mer:

Ökat bensinpris som pressar på tur, taxichaufförer på kant: ”Mycket svårt”

38-åringen sa att det brukade kosta henne 60 dollar att fylla tanken på hennes Ford Flex.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Nu kostar det mig 125 dollar att fylla min tank varannan dag, så det har fördubblats totalt.”

Canada Posts brevbärare på landsbygden och i förorter får inte en röd och vit företagsbil och ett bensinkort som sina stadsmotsvarigheter. Så, tillsammans med att de måste använda ett personligt fordon med en minsta lastkapacitet på 1 415 liter, täcker transportörerna på landsbygden även kostnaden för gas, underhåll och försäkring av sitt fordon.

”Jag kör över 200 kilometer om dagen. Vi går igenom däck, oljebyte, en uppsättning bromsar mycket snabbare än en genomsnittlig person, säger Henson.


Klicka för att spela upp videon:







Proaktiva sätt som regeringen kan ge lättnad när gaspriserna fortsätter att skjuta i höjden


Proaktiva sätt som regeringen kan ge lindring när gaspriserna fortsätter att skjuta i höjden – 15 juni 2022

Hon sa att Crown Corporation ger henne en ersättning på 720 $ varannan vecka med hjälp av Canadian Revenue Agency för att betala för dessa räkningar, men hon sa att det inte har varit tillräckligt.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Jag vill inte smutskasta Canada Post, för om du pratar med de flesta transportörer, oavsett om de är i städer eller på landsbygden, så älskar vi våra jobb. Jag älskar min väg. Landsbygden är avkopplande. Jag har träffat fantastiska människor”, säger Henson, som har varit bärare i 16 år.

”Men Canada Post har också höjt deras bränsletillägg, så när du går till postkontoret för att posta något, betalar du mer som kund på grund av bränslet. Det rinner inte ner till oss alls.”

Läs mer:

Bensinpriserna kommer sannolikt att fortsätta stiga när sommarens resesäsong startar: ekonomer

Hon sa också att CRA höjde transportörernas ersättning med fem cent per liter i år, men hon ”några cent gör inte så mycket när gasen för ett år sedan var cirka 1 dollar mindre.”

Statistics Canada sa den här veckan att den årliga inflationstakten har skjutit i höjden till sin högsta nivå på nästan 40 år i maj, på grund av stigande gaspriser.

Byrån säger att dess konsumentprisindex i maj steg 7,7 procent jämfört med för ett år sedan. Det är den största ökningen sedan januari 1983.

Matpriserna för nästan allt i en livsmedelsvagn ökade också med 9,7 procent jämfört med för ett år sedan.


Klicka för att spela upp videon:







Exklusiv Ipsos-undersökning visar vem som drabbas mest av stigande inflation


Exklusiv Ipsos-undersökning visar vem som drabbas mest av stigande inflation

Henson sa att räkningen i livsmedelsbutiken också har varit en påfrestning på hennes ekonomi.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Min äldsta son är 14 år och min yngsta blir 12 år nästa månad. De växer och de äter mer än de flesta av mina vänner”, sa hon.

”När du går till mataffären blir det bara förbannat. Hur överlever människor?”

Anna Beale, ordförande för Calgary Local i Canadian Union of Postal Workers, sa att Canada Post måste öka ersättningen för sina landsbygdsarbetare.

”Canada Post kan tillhandahålla alla typer av saker som Tim Hortons presentkort (till sina anställda),” sa Beale. ”Varför inte ta de pengarna istället och få det att fungera på något sätt för landsbygdsförare så att de har råd med dessa bensinpriser?”


Klicka för att spela upp videon: 'Canada Post släpper nya frimärken för att öka medvetenheten om hotade valar'







Canada Post släpper nya frimärken för att öka medvetenheten om hotade valar


Canada Post släpper nya frimärken för att öka medvetenheten om hotade valar – 16 maj 2022

En talesperson för Canada Post sa i ett e-postmeddelande att brevbäraren anpassar sig till ökade kostnader i många av sina verksamheter.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Bränslepriserna är i ett aldrig tidigare skådat territorium och har påverkat hela branschen”, säger Phil Legault.

Han sade att för att ta itu med eventuella ytterligare eller oförutsedda utgifter, har lantliga och förortspostbärare rätt till en levnadskostnadsersättning.

Läs mer:

Den stigande matinflationen har 72 % av barnfamiljerna oroat sig: Ipsos-undersökning

”Detta granskas under hela året och betalas ut enligt kollektivavtalen,” sa Legault.

”Canadian Union of Postal Workers har bett att vi diskuterar frågan, och vi kommer att fortsätta att engagera dem i den här frågan.”

Tillsammans med transportörerna sa en vicepresident för Canadian Federation of Agriculture att varje topp i inflationen, såväl som kostnaderna för gas och diesel, drabbar kanadensare på landsbygden hårdast.

”Vi har inte tillgång till kollektivtrafik så vi betalar verkligen oproportionerligt mycket mer för bränsle eftersom vi måste köra överallt,” sa Keith Currie.

© 2022 The Canadian Press





Source link

Bank of Canada möter sällsynt politisk hetta när inflationen stiger – National


Bank of Canada har blivit utsatt för en sällsynt attack från kritiker efter att ha missbedömt inflationen och låst sig i en rigid framåtriktad vägledning som hindrade den från att reagera snabbt när priserna steg och Kanadas ekonomi började överhettas.

En av världens ledande centralbanker, tvingas nu spela ikapp, höja räntorna mer aggressivt än vad som ursprungligen förväntades, precis som de kanadensiska hushållens skuldnivåer når nya toppar och stiger långt över andra G7-länder.

Med en eventuell lågkonjunktur i antågande står banken inför frågor från politiker, ekonomer och till och med allmänheten om opaciteten i dess beslutsprocess och förnyade uppmaningar om att den ska släppa protokoll, en vanlig praxis bland många av dess kollegor.

Bank of Canada å sin sida har erkänt felsteg och lovar mer transparens, inklusive en analys av inflationsprognosfel, som kommer i juli.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Men det möter fortfarande nästan dagliga attacker av politikern Pierre Poilievre, föregångaren för att leda det konservativa oppositionspartiet, som regelbundet tar till sociala medier för att anklaga centralbanken för att vara både inkompetent och en regeringsdocka.

Läs mer:

Kanadas inflationstakt nådde 7,7 % i maj, tack vare stigande gaspriser och matpriser

Han har också lovat att avskeda guvernör Tiff Macklem om han blir vald, ett drag som skulle kräva att lagen ändras men som ändå understryker nivån av missnöje.

”Finns det alltid utrymme för mer transparens? Förmodligen. Det är något som vi reflekterar över just nu, säger senior viceguvernör Carolyn Rogers till Reuters i en intervju denna månad. – Det är något vi tänker mycket på.

Bank of Canada, som är oberoende när det gäller att fastställa politik, har inte mött den här nivån av politisk hetta sedan början av 1990-talet, när den dåvarande liberala oppositionsledaren Jean Chretien höll på med guvernör John Crow på grund av hans högräntepolitik.

Poilievre, som ännu inte är oppositionsledare, kommer sannolikt inte att bli premiärminister någon gång före 2025, när nästa val är inne. Men hans attacker kommer vid en tidpunkt då allmänhetens förtroende för att centralbanken kommer att dämpa inflationen är avgörande för ekonomin.

Bank of Canada, liksom många andra centralbanker, ansåg att inflationen var ”tillfällig” eller ”övergående” till hösten 2021, och började inte höja räntorna förrän i mars 2022, då inflationen redan var mer än dubbelt så stor som två procentsmålet. .

Berättelsen fortsätter under annonsen

Priserna stiger nu på nivåer som inte setts sedan 1983 och når 7,7 procent i maj och över målet i 15 månader. Med priset på vardagliga nödvändigheter stigande ökar risken för att inflationen ska förankras.

En undersökning från Conference Board of Canada som släpptes denna vecka visade att tre fjärdedelar av kanadensarna förväntar sig att inflationen fortfarande kommer att vara över målet om tre år. Och Bank of Canadas egna uppgifter visar på minskande tilltro till dess förmåga att hålla inflationen låg och stabil.

”Hur behåller vi trovärdigheten? Det viktigaste vi gör är att få tillbaka inflationen till målet och vi är absolut fokuserade på att göra det, säger Rogers.

”Det kommer inte att hända över en natt,” tillade hon. ”Men vi har lagt oss på en väg och vi är på jobbet.”


Klicka för att spela upp videon: 'Kanadas inflation stiger i maj'







Kanadas inflation stiger i maj


Kanadas inflation stiger i maj

”ETT ALLVARLIGT KOMMUNIKATIONSFEL”

Den långsamma starten kom delvis på grund av att banken låste sig till framåtriktad guidning i juli 2020, och lovade att hålla räntorna på bottennivåer tills ”det ekonomiska spelet är absorberat”, vilket förväntades ta år.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Om du har ett bolån eller om du funderar på att göra ett större köp… kan du vara säker på att priserna kommer att vara låga under en lång tid”, sa Macklem i juli 2020.

Att hålla sig till den framåtriktade vägledningen var nödvändigt, sa Rogers, för ”det är så vi vet att det kommer att fungera nästa gång.”

Men att göra det band bankens händer och tvingade den att reagera långsammare än vad den normalt skulle ha gjort eftersom delar av ekonomin överhettades, enligt intervjuer med ekonomer och en före detta centralbankman.

Macklem signalerade också att han ville ha en fullständig återhämtning på arbetsmarknaden innan räntorna höjdes, vilket senare bekräftades när bankens policymandat förnyades i december, vilket skapade en ännu mer duvaktig utsikt för räntorna.

Läs mer:

Freeland försvarar budgeten efter att Scotiabank anklagat FBI för att ”göra ingenting” på inflationen

Kanadensare förleddes att tro att centralbanken inte var alltför orolig för inflationen och därför skulle hålla räntorna ”på i princip noll för alltid, kom åt helvete eller högt vatten.”

Det var ”ett ganska allvarligt kommunikationsmisstag”, sa Dodge till Reuters.

Dodge och andra som Reuters talade med alla gjorde det klart att centralbanken hade rätt att reagera kraftfullt vid början av pandemin och sa att krisens oöverträffade karaktär gjorde utfall svåra att förutsäga.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Vi har mycket rätt. Vi har några saker fel. Vi har varit transparenta om det, säger Rogers. ”Vårt jobb är beroende av vår förmåga att prognostisera och i den här miljön har prognostisering varit en riktigt stor utmaning för alla.”

Trudeau och finansminister Chrystia Freeland har försvarat centralbankens oberoende och tillskrivit stigande priser till den globala leveranskedjans problem och det oväntade kriget i Europa.

”Ingen får allt rätt,” sa en hög regeringskälla. ”Men det som (Kanadabanken) inte blev rätt var att (Vladimir) Putin skulle invadera Ukraina.”

Ekonomer är överens om att kriget i Ukraina komplicerade situationen och drev inflationen kraftigt upp, även om det redan höll på att bli ihållande före invasionen. För att komplicera situationen höjer centralbanken nu räntorna även när den federala regeringen fortsätter att utveckla stimulanser.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Freelands kontor försvarar det valet och säger att årets budget är på ”en väg av snabb finanspolitisk åtstramning – särskilt enligt våra kollegors standarder”, sa en taleskvinna för ministeriet.

Med marknader som satsar på en ökning med 75 punkter i juli, säger ekonomer att den aggressiva åtstramningen riskerar att undergräva bankens trovärdighet med en offentligt lovad billig penning men nu står inför stigande skuldtjänstkostnader.

Kanadas en gång glödheta bostadsmarknad visar redan sprickor från högre räntor, med försäljningen faller och priserna faller från februaris topp.


Klicka för att spela upp videon:







Hur stigande benchmarkräntor kan påverka dina bolåne- eller krediträntor


Hur stigande benchmarkräntor kan påverka dina bolåne- eller krediträntor

Och de högre räntorna tycks inte hjälpa till att långsamma skenande priser, sa David Strva, bosatt i Ottawa, och tillade att han inte var säker på att han litade på att Bank of Canada skulle få tillbaka inflationen till målet.

”Om de bara höjer räntorna och det är den huvudsakliga kontrollen de har, är jag inte säker på hur mycket det kommer att göra,” sa han med en axelryckning. ”Inflationen går fortfarande upp.”

Berättelsen fortsätter under annonsen

Ett sätt att vinna tillbaka allmänhetens förtroende är att släppa protokoll från centralbanksmöten, säger Derek Holt, vice vd för kapitalmarknadsekonomi på Scotiabank.

Läs mer:

Utbredd inflation innebär att Bank of Canada måste höja räntorna över 3 %: ekonom

”Bank of Canada säger att det är konsensusdrivet, så om det verkligen är sant i verkligheten, så borde de absolut inte ha några problem med att avslöja hur denna konsensus uppnåddes”, sa han.

För sin del säger Bank of Canada att det faktum att den fattar beslut med konsensus är exakt varför den inte behöver formella protokoll, och att dess kvartalsvisa penningpolitiska rapportutlåtanden ”ger transparens i överläggningarna.”

Rogers sa att banken gör sitt bästa för att ”lägga ut de olika perspektiven” i sina tal och uttalanden.

Men än så länge gör det lite för att dämpa kritiker. Poilievre, en populist och Bitcoin-entusiast, fortsätter att driva berättelsen över sociala medier, med tweets och Facebook-inlägg som får tusentals likes från hans halvmiljon följare.

”De gjorde som Trudeau sa till dem: skriva ut pengar för underskott, vilket orsakade skenande inflation och en farlig bostadsbubbla”, skrev han i en tweet tidigare denna månad.

(Rapportering av Julie Gordon och Steve Scherer i Ottawa-redigering av Denny Thomas och Deepa Babington)





Source link

Barnsvält är ett stort problem i Kanada bland skyhöga matpriser – nationella


Att hoppa över en och annan måltid har blivit normen för Tara Andrews, som säger att höga livsmedelspriser har gjort det för svårt att ge sig själv och sina två tonåringar tillräckligt med mat.

Även med hjälp från matdonationer och sina pensionerade föräldrar säger den 49-åriga ensamstående mamman att de skyhöga levnadskostnaderna är mer än hon kan hantera på sin månadsinkomst på 1 200 dollar. Hon är redan en månad i efterskott med majs hyra och förväntar sig detsamma för juni.

”Min matvaruräkning har nästan fördubblats och jag får kanske hälften av vad jag brukade få. Det är ett direkt förhållande som ju dyrare saker blir, desto mindre har jag råd att köpa”, säger Andrews från sitt hem i Coquitlam, BC

Läs mer:

Kanadas inflationstakt nådde 7,7 % i maj, tack vare stigande gaspriser och matpriser

Berättelsen fortsätter under annonsen

Det är en välbekant historia för olika byråer som är dedikerade till att ta itu med matosäkerhet, där chefen för Food Banks Canada säger att många barnfamiljer är särskilt otrygga när skolbaserade matprogram avvecklas.

Kirstin Beardsley säger att ungefär en tredjedel av människor som förlitar sig på kanadensiska matbanker är barn – så många som upp till 400 000 varje månad. Användningen av matbanken för byråsäjerar ökar bland ensamstående förälderfamiljer.

”Det här är barn som inte får en chans att trivas. Och det har en långsiktig inverkan på landet, säger Beardsley.

”Du kan inte glömma det faktum att barn inte får en barndom till, de kan inte göra om det här. Det här är deras enda chans och du måste se till att vi ger alla den möjlighet de behöver för att bygga det liv de vill ha.”


Klicka för att spela upp videon:







Hur Kanadas skyhöga inflationstakt kommer att påverka dina pengar


Hur Kanadas skyhöga inflationstakt kommer att påverka dina pengar

I sommar hoppas Food Banks Canada kunna öka de sommarmatförpackningar de erbjuder barn till 175 000 – upp 25 000 från förra året och många gånger över de 700 första förpackningarna 2015.

Berättelsen fortsätter under annonsen

I Toronto säger chefen för Daily Bread Food Bank också att förfrågningar om hjälp har ökat när inflationen nådde en nästan fyra decenniumshöjd.

Neil Hetherington säger att hans byrå ser ungefär 160 000 kundbesök per månad – upp från cirka 120 000 per månad i januari. Han säger att modellering som organisationen har gjort med CIBC förutspår att det kommer att stiga till 200 000 kundbesök per månad i december.


Klicka för att spela upp videon:







Bryter ner Kanadas senaste inflationsdata


Bryter ner Kanadas senaste inflationsdata

Han säger att motsvarigheter över hela landet berättar för honom om liknande toppar, och många rapporterar att efterfrågan ökar med 20 till 30 procent.

Även om många av dessa besökare har varit på marginalen i flera år, säger Hetherington att han också ser nya ansikten som annars aldrig har vänt sig till välgörenhetsorganisationer, vilket kopplar ökningen till ett sammanflöde av skyhöga matpriser, gaspriser, bostadskostnader och pågående arbetsosäkerhet i vissa sektorer.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Vi ser individer som arbetar men deras lönecheck inte håller jämna steg med kostnaden för att kunna köra till sin anställningsplats, eller kunna mata sina barn. De blir allt mer oroliga för vad de ser och (om) att kunna ställa mat på bordet”, säger Hetherington.

Tillbaka i British Columbia säger Andrews att saker och ting skulle vara mycket värre för henne utan subventionen för hennes lägenhet med tre sovrum, vilket sänker hyran till $540 per månad.

Läs mer:

Den stigande matinflationen har 72 % av barnfamiljerna oroat sig: Ipsos-undersökning

Men hon säger att redan existerande ekonomiska problem fördjupades under pandemin och bara har blivit värre 2022 eftersom inflationen också drev upp kostnaderna för gas och verktyg.

Hon har också 150 000 dollar i skollån men kan bara täcka räntan.

”Jag har mer tur än vissa eftersom jag bor i bostad så det är subventionerat men ändå har du alla räkningar som följer med för att hålla huset igång. Sedan är det maten ovanpå det, säger hon.

”Jag tjänar tillräckligt för att täcka mina räkningar och verkligen inte för att ha råd med mat. Det är verkligen vad det handlar om.”

© 2022 The Canadian Press





Source link

Kanada kommer att ha korta 3,5 miljoner bostäder till 2030 i nuvarande byggtakt: CMHC


Kanadas nuvarande takt i bostadsbyggandet kommer att se att landet står inför ett gap på 3,5 miljoner enheter år 2030, vilket är långt under ribban för överkomliga bostäder, enligt en ny rapport.

Canada Mortgage and Housing Corp. (CMHC) publicerade sin senaste analys av Kanadas bostadsbeståndsutmaningar på torsdagen.

Byrån räknar med att Kanada kommer att lägga till ytterligare 2,1 miljoner bostäder mellan 2021 och 2030, vilket når ett totalt bestånd på 19 miljoner hem nationellt.

Men det kommer att sakna tillräckligt många enheter för att göra bostäder överkomliga för alla kanadensare, sa CMHC.

Läs mer:

Kanada behöver bygga nya hem, men byggbranschen är på väg mot pensionsväggen

Den projekterar att Kanada kommer att behöva långt över 22 miljoner enheter vid den tiden för att sätta prisvärda tak över huvudet på den växande befolkningen.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Kanadas inställning till bostadsförsörjning måste tänkas om”, står det i rapporten.

”Bevisen har vuxit fram i många år att bostadsförsörjningssystemet är trasigt i många delar av Kanada.”

CMHC noterar dock att utbudet bara är en faktor som påverkar överkomligheten, och att öka byggtakten kommer inte att lösa problemet på egen hand. Andra insatser som inte tas med i rapporten inkluderar regeringens politik som påverkar efterfrågan och livslängden på trender för arbete hemifrån efter pandemin.

Två tredjedelar av bostadsgapet kommer att märkas i Ontario och British Columbia, konstaterar rapporten. Quebec nämns också ha behov av en ökning av utbudet under det kommande decenniet.

CMHC noterar också att ökad konstruktion inte är det enda sättet att öka utbudet. Med en växande andel äldre hushåll i Kanada skulle ett omfamning av flergenerationshem också minska efterfrågetrycket.

Det kommer mera.


Klicka för att spela upp videon: 'BC bostadsinventering saknar utbud av prisvärda bostäder'







BC bostäder inventering saknar utbud av prisvärda bostäder


BC bostadsinventering saknar utbud av prisvärda bostäder – 23 mars 2022

© 2022 Global News, en division av Corus Entertainment Inc.





Source link

Nästan hälften av de kanadensiska hyresgästerna kommer att fortsätta att hyra på obestämd tid: undersökning – Nationell


Nästan hälften av kanadensarna som hyr räknar med att fortsätta göra det på obestämd tid och är inte säkra på när de kommer att kunna ta sig in på bostadsmarknaden, säger en ny undersökning.

Hyresgäster som undersöktes av försäkringsbolaget Canada Life nämnde brist på pengar, rädsla och osäkerhet som skäl till att stanna vid sidan av, med nästan 73 procent som sa att det är en dålig tid att köpa ett hus och 17 procent säger att de aldrig kommer att köpa ett.

Läs mer:

1 av 4 husägare säger att stigande bolåneräntor kan få dem att sälja: undersökning

Nittioen procent av de tillfrågade hyresgästerna tror att det blir svårare att köpa bostad för varje år, och 89 procent förväntar sig att nästa generation kommer att ha ännu svårare att ta sig in på bostadsmarknaden.

Medan 79 procent av de tillfrågade anser att husägande är en bra investering, tror 64 procent inte att de kommer att kunna köpa ett hus om de inte har ekonomiskt stöd från andra som familjemedlemmar.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Undersökningen, som genomfördes mellan 5 maj och 11 maj, visade också att kanadensare mellan 25 och 29 löper två gånger större risk att fortsätta hyra på obestämd tid jämfört med de som är 30 till 49 år.


Klicka för att spela upp videon: '1 av 4 husägare säger att stigande bolåneräntor kan få dem att sälja: undersökning'







1 av 4 husägare säger att stigande bolåneräntor kan få dem att sälja: undersökning


1 av 4 husägare säger att stigande bolåneräntor kan få dem att sälja: undersökning – 13 juni 2022

Bostadsmarknaden visar dock tecken på kylning, där bostadsförsäljningen sjönk med nästan 22 procent i maj jämfört med förra året, och nästan nio procent mellan april och maj, enligt färska uppgifter från Canadian Real Estate Association (CREA). Det landsomfattande genomsnittliga, icke-säsongsjusterade priset på ett hem var 711 000 USD i maj, en minskning med nästan fem procent från april.

Men det betyder inte att hyresgäster känner sig mer säkra på sin förmåga att köpa ett hus, eftersom inflationen och stigande räntor som är utom kontroll påverkar tillgången på medel, säger Paul Orlander, vice vd för individuell kund på Canada Life .

”Dessa faktorer kommer sannolikt att få kanadensare att fortsätta att se husägande som alltmer utmanande,” sa han i en intervju.

Berättelsen fortsätter under annonsen


Klicka för att spela upp videon:







Konservativa trycker på för skattesänkningar och en ”paus” vid pumparna när inflationen når 7,7 %


Konservativa trycker på för skattesänkningar och en ”paus” vid pumparna när inflationen når 7,7 %

Nuvarande husägare känner också pressen, med 24 procent av de tillfrågade säger att de känner sig fattiga i huset.

När Bank of Canada fortsätter att höja räntorna kan husägare möta ännu mer smärta när bolånebetalningarna klättrar högre.

Centralbanken, som är planerad att fatta sitt nästa räntebeslut den 13 juli, har signalerat att den är öppen för större höjningar om det skulle behövas. Samtidigt sköt Kanadas inflation i höjden till 7,7 procent i maj, enligt Statistics Canada.

Läs mer:

Hyresgäster i Calgary säger att budkrig och ”mejsling” leder till desperata åtgärder

Oavsett vilket beslut kanadensare fattar kring husägande, kommer förmögenhetsbyggande och pensionsplaner att påverkas.

Medan köp bygger eget kapital som kan vara värdefullt på lång sikt, kan husägande och kostnaden för att underhålla ett hus faktiskt tränga undan kanadensarnas förmåga att spara till pension, sa Orlander.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Att hyra å andra sidan kan erbjuda mer flexibilitet och kan bevara fritt kassaflöde för besparingar och investeringar varje månad som kan gå mot pensionering, tillade han.

© 2022 The Canadian Press





Source link

Kanada skärper reglerna för flygåterbetalningar. Går de tillräckligt långt? – Nationellt


Kanadas transporttillsynsmyndighet syftar till att stärka sin charter om passagerarrättigheter och sätta strängare regler för ersättning från flygbolag.

Nya regler som träder i kraft den 8 september kommer att kräva att transportörer antingen återbetalar passagerare eller ombokar dem, efter resenärens val, om ett flyg ställs in eller avsevärt försenat, sade den kanadensiska transportbyrån.

Tidigare krävde passagerarrättsregimen endast återbetalningar för flygstörningar som låg inom flygbolagets kontroll, vilket uteslöt situationer som sträckte sig från stormar till oplanerade mekaniska problem.

Läs mer:

WestJet Vacations-kund uthärdar en lång kamp för att få återbetalning efter avbokning av COVID

”Dessa regler kommer att täppa till luckan i den kanadensiska flygpassagerarskyddsregimen som lyfts fram av covid-19-pandemin och säkerställa att även när avbokningar och långa förseningar inträffar som ligger utanför flygbolagets kontroll, kommer passagerare att skyddas om flygbolaget inte kan slutföra sin resplan inom en rimlig tidsperiod”, sa byråns ordförande France Pegeot i ett pressmeddelande på onsdagen.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Tusentals kanadensare har råkat ut för en rad långa förseningar och inställda flyg när flygbolag och säkerhets- och tullmyndigheter kämpar för att hantera en personalbrist mitt i den senaste reseökningen, ett problem som förväntas fortsätta under stora delar av de kommande två månaderna – vilket gör att sommarresenärer lämnar utan skydd från de nya reglerna, som inte slår in förrän på hösten.


Klicka för att spela upp videon:







Toronto Pearson Airport påminner resenärer om vad de ska undvika att packa


Toronto Pearson Airport påminner resenärer om vad de ska undvika att packa

Reglerna kommer att kräva att flygbolagen erbjuder en ombokning eller återbetalning inom 30 dagar om de inte kan tillhandahålla en ny bokning inom 48 timmar efter en flyginställd eller ”lång försening”.

Alla oanvända delar av en biljett måste täckas, inklusive ”alla oanvända tilläggstjänster som betalas för”, sa tillsynsmyndigheten. Och en återbetalning måste vara densamma som den ursprungliga betalningsmetoden. Det betyder att ett kreditkortsköp inte kunde återbetalas med kontanter – eller resekupong, som de flesta kanadensiska flygbolag gjorde i nästan ett år med start i mars 2020 mitt i hundratusentals avbokningar som orsakats av pandemin.

Berättelsen fortsätter under annonsen

De nya reglerna räcker inte långt för vissa.

Gabor Lukacs, ordförande för Air Passenger Rights advocacy group, kallade det nya ramverket för en ”bluff”.

Han sa att det inte tillgodoser resenärens behov att kräva återbetalning eller ombokning endast om flygbolaget inte kan säkra en annan plats på ett plan som avgår inom två dagar efter den ursprungliga avgångstiden.

”Oavsett om du reser för ett helgbesök, semester eller i affärer, skulle resa 48 timmar senare motverka syftet med din resa”, sa han i ett mejl.

Läs mer:

Flair är kanadensare, men ”inte perfekt”, medger vd. Vad händer härnäst för flygbolaget?

”Kanada är det enda västerländska landet där flygbolagen nu kan behålla passagerarnas pengar för inställda flyg. USA, EU, Israel eller till och med Turkiet har tydliga regler att om ett flyg ställs in av någon anledning måste passageraren återbetalas – även om flygbolaget kan erbjuda ett alternativ några timmar senare.”

Flygbolag hävdar att Air Passenger Protection Regulations, som trädde i kraft 2019, redan går för långt.

Kanadensiska flygbolag bad en federal appellationsdomstol i april att upphäva regler som stärker kompensation för passagerare som utsatts för försenade flygningar och skadat bagage.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Air Canada och Porter Airlines Inc., tillsammans med 16 andra klagande som inkluderar International Air Transport Association – IATA har cirka 290 medlemsflygbolag – sa att chartern för passagerarrättigheter bryter mot globala standarder och bör ogiltigförklaras för internationella flygningar.

Den rättsliga åtgärden lanserades 2019 och säger att regimen överskrider den kanadensiska transportbyråns befogenheter. De påstås också bryta mot Montrealkonventionen, ett multilateralt fördrag, genom att införa kraftigare kompensationskrav för inställda flyg eller förlorat bagage.

Ottawa hävdar att det inte finns någon konflikt mellan passagerarskyddet och Montrealkonventionen.


Klicka för att spela upp videon:







Kanadensiska covid-19 inrikes resestriktioner lättade


Kanadensiska covid-19 inrikes resestriktioner lättade

Enligt de tre år gamla federala reglerna måste passagerare kompenseras upp till $2 400 om de nekades ombordstigning – så kallad flight bumping – eftersom en resa var överbokad, och få upp till $2 100 för förlorat eller skadat bagage. Förseningar och andra betalningar för inställda flyg kräver kompensation på upp till 1 000 USD.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Frågan kom upp i förgrunden efter en incident 2017 där två Montreal-bundna Air Transat-jetplan omdirigerades till Ottawa på grund av dåligt väder och hölls på asfalten i upp till sex timmar, vilket ledde till att vissa passagerare ringde 911 för räddning.

Det fick förnyad relevans för tusentals kanadensare 2020 då pandemilåsningar och gränsstängningar satte flottor på grund och föranledde inställda massflyg.

© 2022 The Canadian Press





Source link

Bensinpriserna kommer sannolikt att fortsätta att stiga när sommarens resesäsong startar: ekonomer – National


Skyhöga gaspriser underblåste den största ökningen av den årliga inflationen på fyra decennier förra månaden, säger Statistics Canada, med ekonomer som förutspår att ökningen inte är klar.

I maj betalade kunderna 48 procent mer vid pumpen än ett år tidigare till följd av höga råoljepriser, orsakade i sin tur av flaskhalsar i utbudet efter Rysslands invasion av Ukraina och ett språng i efterfrågan till följd av lättade covid-19-restriktioner.

Priset på bensin steg med 12 procent mellan april och maj, den största prisökningen på en månad sedan januari 2003, uppgav byrån på onsdagen. Den ökningen hjälpte till att driva fram förra månadens ökning med 34,8 procent av energipriserna år över år.

Läs mer:

Den stigande matinflationen gör att 72 % av barnfamiljerna är oroliga, säger Ipsos undersökning

Kostnaden för konsumentvaror som helhet steg med 7,7 procent förra månaden jämfört med för ett år sedan, den största ökningen sedan januari 1983 då den ökade med 8,2 procent, sa StatCan.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Gaspriserna förväntas stiga ytterligare fem procent i juni, beräknade Bank of Montreals chefsekonom Douglas Porter.

”Med andra ord, vi har ett problem,” sa han i en forskningsanteckning.

”Även om energi kommer att bära mycket av skulden för den senaste toppen, är det viktigt att notera att många mått på kärninflationen nu ligger på eller nära fem procent, så detta är långt bortom en engångsåtgärd som snabbt kommer att blekna även om oljan priserna avstår.”

Service, som huvudsakligen drivs av inhemska styrkor, har nu ökat med 5,2 procent från år till år, noterade Porter som ett exempel.

Högre oljepriser har också pressat upp prislappen på flygbränsle. Siffran nådde 176,13 USD i Nordamerika på fredagen, en ökning med 17 procent från en månad tidigare och 126 procent från ett år sedan, enligt International Air Transport Association.

Läs mer:

Kanadas COVID-19-reseregler: Vad förändras i sommar?

Bränsle markerar vanligtvis flygbolagens dyraste rad, en kostnad som de till stor del lägger på konsumenterna.

”Jag förväntar mig att flygpriserna – definitivt i jämförelse med vad de var 2020 och 2021 – kommer att vara högre. Vi får se hur de kommer att jämföras med 2019”, sa tidigare Air Canada operativ chef Duncan Dee i en intervju.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Det är verkligen en marknadsdynamik där du ser bränslepriserna stiga men fortfarande en ganska stark uppdämd efterfrågan från resenärer som jagar färre platser.” De flesta flottor är inte uppe i kapaciteten 2019 efter två år av mager försäljning bland covid-19-restriktioner.

Av de 18 städer som StatCan lyfter fram var de genomsnittliga gaspriserna i maj högst i Vancouver och Victoria, 2,20 USD per liter respektive 2,17 USD per liter. Quebec City och Montreal tog tredje och fjärde plats, med mellan $2,05 och $2,07.

Alberta och Saskatchewan hade de lägsta vanliga blyfria gaspriserna med Edmonton på 1,63 dollar, Calgary på 1,67 dollar och Regina och Saskatoon på 1,81 dollar.

Premiärminister Jason Kenney sänkte Albertas provinsskatt på 13 cent på bensin den 1 april och sa att den kommer att förbli borta så länge som det globala riktpriset för olja är över 90 dollar per fat.

Energi kan bli ännu dyrare, med Toronto-Dominion Banks chefsekonom Beata Caranci som förutspår att råoljeprishöjningarna kommer att stiga ännu högre under tredje kvartalet än genomsnittet för andra kvartalet på 110 USD per fat innan det tappas mot 100 USD vid årets slut.

I en rapport på onsdagen sa hon att en ”minskad rädslapremie, viss efterfrågeförstöring och något högre globalt utbud” skulle driva på den eventuella minskningen.

— med filer från Global News


Klicka för att spela upp videon:







Vad händer härnäst för Flair Airlines mitt i sommarens reseboom?


Vad händer härnäst för Flair Airlines mitt i sommarens reseboom?

© 2022 The Canadian Press





Source link

Sobeys moderbolag ser vinsten för fjärde kvartalet växa när matinflationen närmar sig 10 % i Kanada – National


Moderbolaget till livsmedelskedjan Sobeys Inc. säger att det är fokuserat på konkurrenskraftiga priser för konsumenter och ett nytt belöningsprogram då matinflationen i Kanada nådde 9,7 procent i maj.

Empire Company Ltd. sa på onsdagen att de koncentrerar sig på leverantörsrelationer och förhandlingar för att erbjuda kunder värde mitt i pågående kostnadsinflationstryck och problem med leveransFar-kedjan.

Företaget sa också att dess nya lojalitetsprogram Scene+ kommer att hjälpa kunder att spara pengar i mataffären.

”Med tanke på den inflationsperiod vi befinner oss i kommer vi snart att ge våra kunder möjligheten att tjäna och lösa in poäng för matvaror genom programmet Scene+”, sa Michael Medline, vd och vd för Empire and Sobeys, i ett uttalande.

”Att erbjuda våra kunder stort värde är en prioritet för oss.”

Läs mer:

Den stigande matinflationen gör att 72 % av barnfamiljerna är oroliga, visar Ipsos undersökning

Berättelsen fortsätter under annonsen

Hans kommentarer kom när Empire rapporterade en kvartalsvinst på 178,5 miljoner dollar, upp från 171,9 miljoner dollar ett år tidigare, eftersom dess försäljning också klättrade högre.

Företaget sa att dess vinst för fjärde kvartalet uppgick till 68 cent per utspädd aktie, upp från 64 cent per utspädd aktie ett år tidigare.

Försäljningen under 14-veckorsperioden som slutade den 7 maj uppgick till 7,84 miljarder USD, en ökning från 6,92 miljarder USD, med hjälp av den extra veckans verksamhet, förvärvet av Longo’s, högre bränsleförsäljning, ökad matinflation och expansionen av FreshCo i västra Kanada och Farm Pojke i Ontario.


Klicka för att spela upp videon:







Undersökningen tyder på att inflationen är en av orsakerna till att fler äldre kanadensare skjuter upp pensionen


Undersökningen tyder på att inflationen är en av orsakerna till att fler äldre kanadensare skjuter upp pensionen

Försäljningen i jämförbara butiker exklusive bränsle sjönk med 2,5 procent jämfört med de covid-förhöjda försäljningsnivåerna förra året.

Statistics Canada sa i onsdags att dess konsumentprisindex steg 7,7 procent i maj jämfört med för ett år sedan – den största ökningen sedan januari 1983 då det steg med 8,2 procent.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Men kostnaden för mat inköpt i butiker fortsatte att överträffa den totala inflationen och steg med 9,7 procent jämfört med för ett år sedan då kostnaden för nästan allt i matvarukorgen blev högre.

© 2022 The Canadian Press





Source link

Statistik Kanada att släppa maj inflationstakt, förväntas toppa 7% – National


Statistics Canada kommer att släppa sin senaste läsning om inflationen i morse och förväntningarna är att den ska klättra ännu högre.

Myndigheten ska redovisa sitt konsumentprisindex för maj.

Den årliga inflationstakten nådde 6,8 procent i april, den högsta nivån sedan januari 1991 då den nådde 6,9 ​​procent.

Ekonomer vid Bank of Montreal förutspår dock att majsiffran kommer att toppa sju procent mitt i en ökning av energipriserna.

Storbankens prognos talar för en uppgång i konsumentprisindex på 7,4 procent jämfört med föregående år i maj.

Det står att om prognosen stämmer skulle det göra det till den snabbaste takten sedan februari 1983.

Berättelsen fortsätter under annonsen


Klicka för att spela upp videon:







Undersökningen tyder på att inflationen är en av orsakerna till att fler äldre kanadensare skjuter upp pensionen


Undersökningen tyder på att inflationen är en av orsakerna till att fler äldre kanadensare skjuter upp pensionen

© 2022 The Canadian Press





Source link