Netflix kan förbjuda delade konton efter att ha förlorat 200 000 prenumeranter – Nationellt


Netflix drabbades av sin första abonnentförlust på mer än ett decennium, vilket fick dess aktier att sjunka med 25 % i utökad handel mitt i oro för att den banbrytande streamingtjänsten redan kan ha sett sina bästa dagar.

Företagets kundbas minskade med 200 000 prenumeranter under perioden januari-mars, enligt sin kvartalsrapport som släpptes på tisdagen. Det är första gången som Netflix prenumeranter har minskat sedan streamingtjänsten blev tillgänglig i större delen av världen utanför Kina för sex år sedan. Nedgången i år berodde delvis på Netflix beslut att dra sig tillbaka från Ryssland för att protestera mot kriget mot Ukraina, vilket resulterade i en förlust på 700 000 prenumeranter.

Läs mer:

Ryska Netflix-användare inleder grupptalan mot streamingjätten: rapport

Netflix erkände att dess problem är djupt rotade genom att prognostisera en förlust på ytterligare 2 miljoner prenumeranter under perioden april-juni.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Om aktienedgången sträcker sig in i onsdagens ordinarie handelssession kommer Netflix-aktier att ha tappat mer än hälften av sitt värde hittills i år – vilket tar bort cirka 150 miljarder dollar i aktieägarförmögenhet på mindre än fyra månader.

Netflix hoppas kunna vända strömmen genom att vidta åtgärder som de tidigare har motsatt sig, inklusive att blockera delning av konton och introducera en billigare – och annonsstödd – version av sin tjänst.

Aptus Capital Advisors analytiker David Wagner sa att det nu är klart att Netflix brottas med en imponerande utmaning. ”De är i ingen-(wo) mans land,” skrev Wagner i en forskningsanteckning på tisdag.

Netflix tog sitt största slag sedan de förlorade 800 000 prenumeranter 2011 – resultatet av avslöjade planer på att börja ta betalt separat för sin då begynnande streamingtjänst, som hade paketerats gratis med sin traditionella DVD-per-posttjänst. Kundreaktionen till det steget framkallade en ursäkt från Netflix vd Reed Hastings för att ha misslyckats med genomförandet av spin-off.


Klicka för att spela upp videon:







Företag som drar sig ur Ryssland


Företag som drar sig ur Ryssland – 31 mars 2022

Den senaste abonnentförlusten var mycket värre än en prognos från Netflix-ledningen för en konservativ vinst på 2,5 miljoner prenumeranter. Nyheterna fördjupar de problem som har ökat för streamingen sedan en ökning av registreringar från en fången publik under pandemin började sakta ner.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Det är fjärde gången under de senaste fem kvartalen som Netflix abonnenttillväxt har sjunkit under ökningen från föregående år, en sjukdom som har förstärkts av hårdnande konkurrens från välfinansierade rivaler som Apple och Walt Disney.

Läs mer:

Vad är en kanadensisk film? Tillsynsmyndighet för att definiera om ett nytt lagförslag för streaming online går igenom: minister

Bakslaget följer på företagets tillskott av 18,2 miljoner prenumeranter 2021, dess svagaste årliga tillväxt sedan 2016. Det stod i kontrast till en ökning på 36 miljoner prenumeranter under 2020 när folk var instängda hemma och svälta efter underhållning, vilket Netflix kunde snabbt och enkelt tillhandahålla sitt lager av originalprogrammering.

Netflix har tidigare förutspått att det kommer att återfå sitt momentum, men på tisdagen möttes de av problemen som försvårade det. ”COVID skapade mycket oväsen om hur man läser situationen,” sa Hastings i en videokonferens som granskade de senaste siffrorna.

Bland annat bekräftade Hastings att Netflix kommer att börja slå ner på delning av abonnentlösenord som har gjort det möjligt för flera hushåll att komma åt sin tjänst från ett enda konto, med förändringar som troligen kommer att rulla ut under nästa år eller så.


Klicka för att spela upp videon: 'Torontos tårtkonstnär tävlar på Netflix' 'Is It Cake?''







Torontos tårtkonstnär tävlar på Netflixs ”Is It Cake?”


Torontos tårtkonstnär tävlar på Netflixs ”Is It Cake?” – 29 mars 2022

Företaget Los Gatos, Kalifornien, uppskattade att cirka 100 miljoner hushåll över hela världen tittar på tjänsten gratis genom att använda kontot från en vän eller en annan familjemedlem, inklusive 30 miljoner i USA och Kanada. ””Det är över 100 miljoner hushåll som redan väljer att se Netflix,” sa Hastings. ”De älskar tjänsten. Vi måste bara få betalt i någon grad för dem.”

Berättelsen fortsätter under annonsen

För att stoppa övningen och få fler människor att betala för sina egna konton, indikerade Netflix att det kommer att utöka ett test som introducerades förra månaden i Chile, Peru och Costa Rica som tillåter prenumeranter att lägga till upp till två personer som bor utanför deras hushåll till sina konton för en extra avgift.

Netflix slutade i mars med 221,6 miljoner prenumeranter världen över. Prenumerantnedgången klippte Netflix ekonomi under det första kvartalet när företagets vinst sjönk med 6% från förra året till 1,6 miljarder dollar, eller 3,53 dollar per aktie. Intäkterna steg med 10 % från förra året till nästan 7,9 miljarder dollar.

Läs mer:

Netflix nya betal-för-delning-kontopriser hoppar över Kanada, för nu

I takt med att pandemin lättat har människor hittat andra saker att göra, och andra videostreamingtjänster arbetar hårt för att locka nya tittare med sin egen prisbelönta programmering. Apple, till exempel, innehade de exklusiva streamingrättigheterna till ”CODA”, vilket överskred Netflixs ”Power of The Dog”, bland andra filmer, för att vinna bästa film vid förra månadens Oscarsgala.

Den eskalerande inflationen under det senaste året har också pressat hushållens budgetar, vilket fått fler konsumenter att tygla sina utgifter för diskretionära poster. Trots den pressen höjde Netflix nyligen sina priser i USA, där det har sin största hushållspenetration _ och där det har haft störst problem att hitta fler prenumeranter. Under det senaste kvartalet tappade Netflix 640 000 prenumeranter i USA och Kanada, vilket fick ledningen att påpeka att det mesta av dess framtida tillväxt kommer att komma på internationella marknader.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Netflix försöker också ge människor ytterligare en anledning att prenumerera genom att lägga till videospel utan extra kostnad – en funktion som började rulla ut förra året.

© 2022 The Canadian Press





Source link

Kategorier: