Netflix-aktier sjunker med mer än 30 %, vilket fördjupar försäljningen efter förlust av abonnenter – National


Netflix Inc förlorade mer än en tredjedel av sitt värde i onsdags efter att ha rapporterat sin första abonnentförlust på mer än ett decennium och förutspått mer dystra tider framåt.

Teknikjätten sjönk med 34 procent. Företaget drabbades av sin första abonnentförlust på mer än ett decennium och förväntar sig en brantare nedgång under innevarande kvartal. Den överväger också förändringar som den länge har motstått, inklusive att minimera lösenordsdelning och skapa ett billigt abonnemang som stöds av reklam.

”Netflix är en affisch för vad som händer med tillväxtföretag när de tappar sin tillväxt”, säger Kim Forrest, investeringschef på Bokeh Capital Partners i Pittsburgh.

”Folk köper tillväxtföretag för att de tror att deras kassaflöde kommer att växa så de betalar i förväg för att förutse det. När en sådan här aktie faller letar folk efter tillväxt
backa snabbt.”

Berättelsen fortsätter under annonsen

Mäklarhuset JPMorgan gjorde det mest aggressiva steget genom att halvera sitt kursmål till $305 – långt under aktiens medianmål på Wall Street på $400.

”Synligheten på kort sikt är begränsad … och det finns inte mycket att bli upphetsad över under de närmaste månaderna utöver den nya, mycket lägre aktiekursen,” sa JP Morgan-analytikern Doug Anmuth.

Läs mer:

Netflix kan förbjuda delade konton efter att ha förlorat 200 000 prenumeranter

Anmuth minskade också sin uppskattning för 2022 nettoabonnenttillskott med hälften till 8 miljoner.

Aktienedgången kan radera aktiens vinst under de senaste två åren, när dess verksamhet blomstrade när nya kunder anslöt sig till dess plattform för att rida ut låsningarna.

I ett försök att lugna nerverna sa företagsledare på tisdagen till analytiker att de ville erbjuda en annonsbaserad nivå under det kommande eller två åren och lovade
ett tillslag mot lösenordsdelning – ett långvarigt problem för tjänsten.

”Vi har en komplett diskbänk … Det kanske inte räcker”, säger Russ Mould, investeringsdirektör på AJ Bell.

Netflix rivaler har redan annonsdrivna versioner eller överväger en – HBO Max erbjuder en annonsstödd prenumeration, medan Disney+ nyligen sa att det skulle lansera en annonsbaserad nivå.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Vi står kvar med ett företag i omvandling. Prenumeranterna har saktat ner och vi kämpar för att se en återgång till en pre-COVID-netto-kadens, säger Piper Sandler-analytikern Thomas Champion i en anteckning.


Klicka för att spela upp video:







Tech Talk: TV- och filmströmningsalternativ i Kanada


Tech Talk: TV- och filmströmningsalternativ i Kanada – 30 mars 2022

Efterfrågan på fräscht och engagerande innehåll ökar också, vilket tvingar Netflix och andra att tänka på större budgetar för produktion även när kostnaderna ökar i en inflationsmiljö.

”Netflix lönsamhet eller affärsmodell är inte problemet som siffrorna visar, utan att vissa konsumenter kanske säger upp sitt abonnemang på grund av inflation och post-pandemisk användartrötthet”, säger Peter Garnry, chef för aktiestrategi på Saxo Bank.

Under andra kvartalet har Netflix radat upp nya säsonger av populära program ”Ozark”, ”Stranger Things” och ”Grace and Frankie”.

Needham hade dock en avvikande uppfattning. Mäklarhuset uppgraderade sitt betyg på aktien till ”håll” från ”underperform”, uppmuntrat av företagets planer på att lägga till en lågprisnivå för reklam.

Berättelsen fortsätter under annonsen

(Rapportering av Nivedita Balu, Eva Mathews och Medha Singh i Bengaluru; Redigering av Sweta Singh och Saumyadeb Chakrabarty)

Med filer från Associated Press





Source link

Kategorier: