McDonalds lämnar Ryssland efter mer än 30 år mitt i Ukrainas krig – National


McDonald’s Corp sa på måndagen att de skulle sälja alla sina restauranger i Ryssland efter mer än 30 år, vilket gör det till ett av de största globala varumärkena som har lämnats sedan landets invasion av Ukraina.

Förra året genererade det cirka 9 %, eller 2 miljarder dollar, av sina intäkter från Ryssland och Ukraina.

Världens största hamburgerkedja hade i mars beslutat att stänga sina 847 restauranger i landet, inklusive det ikoniska Pushkin Square-läget i centrala Moskva.

Butiken öppnades 1990 och var en symbol för den blomstrande amerikansk kapitalism i Sovjetunionens döende glöd. Mer än 5 000 personer hade närvarat vid invigningen.

Ända sedan McDonald’s stängde sina butiker i Ryssland har de förlorat ungefär 55 miljoner dollar i månaden för att betala personal, hyresvärdar och leverantörer för sina restauranger i Ukraina och Ryssland, hade företagsledare sagt.

Berättelsen fortsätter under annonsen


Klicka för att spela upp videon:







Västs ”totala hybridkrig” mot Ryssland kommer att påverka alla, kan inte förutsäga hur länge kommer att pågå: Lavrov


Västs ”totala hybridkrig” mot Ryssland kommer att påverka alla, kan inte förutsäga hur länge kommer att pågå: Lavrov

”Det är omöjligt att ignorera den humanitära krisen som orsakats av kriget i Ukraina. Och det är omöjligt att föreställa sig att de gyllene bågarna representerar samma hopp och löfte som ledde till att vi gick in på den ryska marknaden för 32 år sedan, säger verkställande direktör Chris Kempczinski i ett brev till anställda.

Läs mer:

Trudeau säger att Putin är ansvarig för ”avskyvärda krigsförbrytelser” under överraskande besök i Ukraina

Tidigare under dagen sa den franska biltillverkaren Renault RENA.PA att de skulle sälja sin majoritetsandel i Avtovaz AVAZI_p.MM till ett ryskt vetenskapsinstitut och tillade att affären inkluderade en sexårig option att köpa tillbaka andelen. Läs hela historien

En rad andra västerländska företag har också gått med på att sälja sina ryska tillgångar eller överlämna dem till lokala chefer när de kämpar för att följa sanktionerna mot Ukrainakonflikten och hantera hot från Kreml om att utlandsägda tillgångar kan komma att beslagtas. Läs hela historien

Berättelsen fortsätter under annonsen

McDonald’s sa att de var ute efter att sälja sina restauranger i Ryssland till en lokal köpare, men kommer att behålla varumärket.

Företaget skulle säkerställa att dess 62 000 anställda i Ryssland fortsätter att få betalt tills varje transaktion avslutas och att de har framtida jobb hos alla potentiella köpare.

McDonald’s restauranger i Ukraina förblir stängda även om de fortsätter att betala fulla löner för sina anställda där.

(Rapportering av Uday Sampath i Bengaluru; Redigering av Sriraj Kalluvila och Arun Koyyur)





Source link

Kategorier: