Kanada skärper reglerna för flygåterbetalningar. Går de tillräckligt långt? – Nationellt


Kanadas transporttillsynsmyndighet syftar till att stärka sin charter om passagerarrättigheter och sätta strängare regler för ersättning från flygbolag.

Nya regler som träder i kraft den 8 september kommer att kräva att transportörer antingen återbetalar passagerare eller ombokar dem, efter resenärens val, om ett flyg ställs in eller avsevärt försenat, sade den kanadensiska transportbyrån.

Tidigare krävde passagerarrättsregimen endast återbetalningar för flygstörningar som låg inom flygbolagets kontroll, vilket uteslöt situationer som sträckte sig från stormar till oplanerade mekaniska problem.

Läs mer:

WestJet Vacations-kund uthärdar en lång kamp för att få återbetalning efter avbokning av COVID

”Dessa regler kommer att täppa till luckan i den kanadensiska flygpassagerarskyddsregimen som lyfts fram av covid-19-pandemin och säkerställa att även när avbokningar och långa förseningar inträffar som ligger utanför flygbolagets kontroll, kommer passagerare att skyddas om flygbolaget inte kan slutföra sin resplan inom en rimlig tidsperiod”, sa byråns ordförande France Pegeot i ett pressmeddelande på onsdagen.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Tusentals kanadensare har råkat ut för en rad långa förseningar och inställda flyg när flygbolag och säkerhets- och tullmyndigheter kämpar för att hantera en personalbrist mitt i den senaste reseökningen, ett problem som förväntas fortsätta under stora delar av de kommande två månaderna – vilket gör att sommarresenärer lämnar utan skydd från de nya reglerna, som inte slår in förrän på hösten.


Klicka för att spela upp videon:







Toronto Pearson Airport påminner resenärer om vad de ska undvika att packa


Toronto Pearson Airport påminner resenärer om vad de ska undvika att packa

Reglerna kommer att kräva att flygbolagen erbjuder en ombokning eller återbetalning inom 30 dagar om de inte kan tillhandahålla en ny bokning inom 48 timmar efter en flyginställd eller ”lång försening”.

Alla oanvända delar av en biljett måste täckas, inklusive ”alla oanvända tilläggstjänster som betalas för”, sa tillsynsmyndigheten. Och en återbetalning måste vara densamma som den ursprungliga betalningsmetoden. Det betyder att ett kreditkortsköp inte kunde återbetalas med kontanter – eller resekupong, som de flesta kanadensiska flygbolag gjorde i nästan ett år med start i mars 2020 mitt i hundratusentals avbokningar som orsakats av pandemin.

Berättelsen fortsätter under annonsen

De nya reglerna räcker inte långt för vissa.

Gabor Lukacs, ordförande för Air Passenger Rights advocacy group, kallade det nya ramverket för en ”bluff”.

Han sa att det inte tillgodoser resenärens behov att kräva återbetalning eller ombokning endast om flygbolaget inte kan säkra en annan plats på ett plan som avgår inom två dagar efter den ursprungliga avgångstiden.

”Oavsett om du reser för ett helgbesök, semester eller i affärer, skulle resa 48 timmar senare motverka syftet med din resa”, sa han i ett mejl.

Läs mer:

Flair är kanadensare, men ”inte perfekt”, medger vd. Vad händer härnäst för flygbolaget?

”Kanada är det enda västerländska landet där flygbolagen nu kan behålla passagerarnas pengar för inställda flyg. USA, EU, Israel eller till och med Turkiet har tydliga regler att om ett flyg ställs in av någon anledning måste passageraren återbetalas – även om flygbolaget kan erbjuda ett alternativ några timmar senare.”

Flygbolag hävdar att Air Passenger Protection Regulations, som trädde i kraft 2019, redan går för långt.

Kanadensiska flygbolag bad en federal appellationsdomstol i april att upphäva regler som stärker kompensation för passagerare som utsatts för försenade flygningar och skadat bagage.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Air Canada och Porter Airlines Inc., tillsammans med 16 andra klagande som inkluderar International Air Transport Association – IATA har cirka 290 medlemsflygbolag – sa att chartern för passagerarrättigheter bryter mot globala standarder och bör ogiltigförklaras för internationella flygningar.

Den rättsliga åtgärden lanserades 2019 och säger att regimen överskrider den kanadensiska transportbyråns befogenheter. De påstås också bryta mot Montrealkonventionen, ett multilateralt fördrag, genom att införa kraftigare kompensationskrav för inställda flyg eller förlorat bagage.

Ottawa hävdar att det inte finns någon konflikt mellan passagerarskyddet och Montrealkonventionen.


Klicka för att spela upp videon:







Kanadensiska covid-19 inrikes resestriktioner lättade


Kanadensiska covid-19 inrikes resestriktioner lättade

Enligt de tre år gamla federala reglerna måste passagerare kompenseras upp till $2 400 om de nekades ombordstigning – så kallad flight bumping – eftersom en resa var överbokad, och få upp till $2 100 för förlorat eller skadat bagage. Förseningar och andra betalningar för inställda flyg kräver kompensation på upp till 1 000 USD.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Frågan kom upp i förgrunden efter en incident 2017 där två Montreal-bundna Air Transat-jetplan omdirigerades till Ottawa på grund av dåligt väder och hölls på asfalten i upp till sex timmar, vilket ledde till att vissa passagerare ringde 911 för räddning.

Det fick förnyad relevans för tusentals kanadensare 2020 då pandemilåsningar och gränsstängningar satte flottor på grund och föranledde inställda massflyg.

© 2022 The Canadian Press





Source link

Kategorier: