Kan ”efterfrågan förstöras” ge gasprislättnader? Experter är inte så säkra – National


Det finns ett berömt talesätt som säger att ”botemedlet mot höga priser är höga priser”, men när det kommer till bensin är det inte nödvändigtvis fallet.

Experter slits på när eller till och med om förare kan se betydande ”efterfrågeförstöring” – en ekonomisk term för en ihållande minskning av efterfrågan på en produkt på grund av alltför höga priser – vid pumparna.

I teorin skulle att nå ett ohållbart pris fungera som en tipppunkt och i slutändan få bränslepriserna att sjunka, vilket slutligen skulle ge förarna lite lättnad. Men analytiker säger att vi inte är där än även om gaspriserna svävar runt rekordnivåer.

Läs mer:

Höga gaspriser kommer sannolikt att fortsätta in i 2023, säger undersökningsföretaget

”Kanadas gaspriser är på inflationsjusterade rekord. Men jag fortsätter att vara förvånad över den höga efterfrågan vi ser, säger Patrick De Haan, chef för petroleumanalys för bränsleprisspårningstjänsten GasBuddy.com.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Bensinpriserna har stigit sedan februari, ända sedan Rysslands invasion av Ukraina skickade chockvågor genom internationella energimarknader.

På torsdagen var det nationella genomsnittliga detaljhandelspriset vid pumpen i Kanada 208,5 cent per liter, hela 76 cent högre än förra årets genomsnitt på 132,2 cent per liter. Landet slog ett rekord genom tiderna på 210,8 cent per liter den 12 juni, enligt GasBuddy.


Klicka för att spela upp videon: 'Lättnad vid pumparna?'







Avlastning vid pumparna?


Avlastning vid pumparna?

Även om Kanada inte har bra statistik över konsumenternas bränsleförbrukning, sa De Haan att bensinköp sannolikt är jämförbara med USA, där federala uppgifter visar att bensinefterfrågan bara har backat omkring fem till 10 procent sedan priserna först började stiga tidigare i år .

Han sa att det är förvånansvärt lågt, men det har troligen allt att göra med upphävandet av COVID-19-restriktioner.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Jag skulle ha förväntat mig att se mer efterfrågeförstöring (i Kanada) vid $2 per liter,” sa De Haan. ”Men jag tror att många kanadensare, i likhet med sina amerikanska motsvarigheter, vill komma ut. Jag tror också att det finns fler kanadensiska företag som går tillbaka till ett fysiskt kontor, och det kan vara en anledning till att vi inte ser saker och ting falla av mer markant.”

Läs mer:

Ökat bensinpris som pressar på tur, taxichaufförer på kant: ”Mycket svårt”

De Haan tillade att han tror att priserna skulle klättra så högt som $2,25 eller $2,50 per liter för blyfritt bränsle – något som är osannolikt, men som skulle kunna hända om en naturkatastrof eller väderhändelse tog ut ett större nordamerikanskt raffinaderi i somras – för att utlösa ”exponentiell ” nivåer av efterfrågedestruktion. Dieselbränsle nådde nyligen en topp på cirka 2,50 dollar per liter.

Ian Jack, vicepresident för offentliga angelägenheter för Canadian Automobile Association, sa att all efterfrågan förstörelse som äger rum vid denna tidpunkt sannolikt är mindre. Han påpekade att för många kanadensare, särskilt i mindre städer och på landsbygden, är bilkörning det enda sättet att ta sig till jobbet.

”Människor som kör, i stort sett, kan inte bara sluta köra,” sa han. ”Så vi ser verkligen att denna (prishöjning) bara påverkar efterfrågan på marginalerna.”


Klicka för att spela upp videon:







Stigande gaspriser i Kanada tar hårt på sommarturismen


Stigande gaspriser i Kanada tar hårt på sommarturismen

Medan ett litet antal kanadensare kan ändra sina sommarsemesterplaner på grund av höga bensinpriser, sa Jack att många kommer att vara ovilliga till om de tillbringade de två senaste somrarna med att stanna hemma på grund av COVID-19.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Jetbränsle och flygpriser har också stigit. Det betyder att om du funderar på att göra en sommarsemester så vet jag inte att det kommer att spara några pengar om du väljer att inte köra bil och ta flyget istället, säger han.

Vijay Muralidharan, verkställande direktör för R CUBE Economic Consulting i Calgary, är dock mindre säker på att de nuvarande höga priserna kan hållas uppe av konsumenterna länge. I själva verket tror han att betydande efterfrågeförstöring redan sker.

Läs mer:

Gaspriserna är rekordhöga. Hur bränslekostnaden för 5 bilar har förändrats

”I min analys, när det genomsnittliga priset går över $1,80 och stannar där ett tag, inträffar efterfrågan förstörelse. Så det händer redan i Kanada, sa han.

Anledningen till att pumppriserna i det här landet ännu inte återspeglar en minskning i efterfrågan, sa Muralidharan, är att efterfrågan på amerikanska förare fortfarande är så hög. Eftersom nordamerikanska bränsleraffinaderier har möjlighet att sälja till antingen den kanadensiska eller amerikanska marknaden, så länge som efterfrågan förblir hög söder om gränsen, kommer bränslepriserna i detta land att förbli höga.

Faktum är att den amerikanska ekonomins prestanda är den ”största barometern” att vara uppmärksam på när man tittar på tidiga tecken på att bensinpriset förstörs, sa Muralidharan.

Fram till nu, sa han, har de verkliga disponibla inkomsterna i USA varit höga, men inflationen och den senaste tidens räntehöjningar från Federal Reserve gör det troligt att konsumenternas köpkraft i det landet är på väg att ta ett dyk.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Reella inkomster ökar inte lika snabbt som inflationen, (därför) kommer du att se någon form av tillbakadragande efterfrågan”, sa han. ”Min förutsägelse är att i slutet av juli, början av augusti, kommer vi att se någon form av (bensin) prisuppskov.”

© 2022 The Canadian Press





Source link

Kategorier: