Inställda flygningar med Air Canada: Så här får du återbetalningar, annan kompensation – Nationell


Air Canadas plötsliga nedskärning av sitt sommarflygplan ledde till ännu en kaotisk långhelg på kanadensiska flygplatser och lämnade många kunder strandsatta och frustrerade.

Kanadensiska flygbolag och flygplatser gjorde anspråk på topplaceringar globalt på grund av flygförseningar under Kanadadagens långhelg.

Air Canada, som i slutet av förra veckan meddelade att de minskade 15 procent av sitt sommarschema, eller ungefär 9 500 flygningar, rankades som nummer 1 i förseningar på lördag och söndag då två tredjedelar av flygningarna lyfte sent, enligt spårningstjänsten FlightAware . WestJet och dess lågbudgetbolag Swoop var också bland de fem bästa för förseningar över hela världen.

Läs mer:

Kanadas flygbolag, flygplatser såg de värsta förseningarna globalt under långhelgen

Gabor Lukacs, som driver en Facebook-grupp för att hjälpa passagerare att lösa tvister med flygbolag och tillsynsmyndigheter i Kanadas reseindustri, säger att han och hans team har översvämmats med klagomål de senaste dagarna.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Vi har blivit överväldigade av förfrågningar om hjälp, och tyvärr kan vi inte få alla”, sa han till Global News på måndagen. ”Den anstormning av problem som flygbolagen skapar för allmänheten är bara enorm.”

Även om personalbrist på kanadensiska flygplatser har bidragit till långa uppställningar och förseningar i månader, lägger Lukacs skulden för den senaste tidens turbulens helt på flygbolagen själva.

Han sa att det som utspelar sig i Air Canadas nätverk liknar när ett flygbolag kan överboka en enda flygning, till exempel säljer 110 biljetter på ett flygplan med 100 platser.

”Vi ser något liknande men i mycket större skala”, sa han.


Klicka för att spela upp videon:







Förseningar, saknat bagage plågar fortfarande Toronto Pearson International Airport


Förseningar, saknat bagage plågar fortfarande Toronto Pearson International Airport

Han hävdar att transportörerna har varit för ambitiösa och medvetet bokade utöver vad de hade kapacitet att sälja, och att de nu lämnar kunder frustrerade vid grindarna.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Vad kan du göra för att se till att du får tillräcklig kompensation för ett försenat eller inställt flyg? Vi har svaren till dig här.

Vad är jag skyldig om Air Canada ställer in mitt flyg?

Air Canada måste återbetala passagerare om deras flyg ställs in, men beroende på när flygbolaget meddelade dig om störningen kan du bli skyldig mer.

Air Passenger Protection Regulations (APPR), som trädde i kraft 2019, kräver kompensation – till skillnad från återbetalningar – på mellan $400 och $1 000 för en avbokning eller betydande försening som ligger ”inom flygbolagets kontroll”, om resenären skulle välja att avslå ombokningen , och i vissa fall när de accepterar det.

I ett e-postmeddelande till berörda kunder förra veckan angav Air Canadas vd Michael Rousseau schemaändringarna på brister i det ”globala flygsystemet”, och kallade dem ”oöverträffade och oförutsedda.”

Berättelsen fortsätter under annonsen

Läs mer:

Air Canada ställer in några sommarflygningar i resekaos. Vem är ansvarig?

Men de argumenten håller inte vatten för Lukacs.

”Passagerare måste alltid vara uppmärksamma på att detta är 100 procent inom transportörens kontroll. Ingen fråga, sa han.

Global News kontaktade Air Canada för att bekräfta om de ansåg att passagerare skulle kvalificera sig för sådan kompensation. Flygbolaget bekräftade att det kommer att ”efterleva sina APPR-skyldigheter” utan att säga om det ansåg att störningen var inom dess kontroll.

Hur lång var din försening? När fick du veta?

Enligt federala bestämmelser är passagerare skyldiga alternativa researrangemang eller en återbetalning – resenärens val – om de informerades mer än två veckor i förväg om att deras flyg var inställt eller försenat med tre timmar eller mer av skäl som ligger inom flygbolagets kontroll.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Om resan ställdes in inom 14 dagar eller mindre är passagerarna skyldiga $1 000 för en avbokning eller försening på nio timmar eller mer, och mellan $400 och $700 för förseningar på tre till nio timmar.

Oavsett hur lång uppsägningstid, en passagerare som väljer att avvisa en ombokning bör få $400 i kompensation, utöver en återbetalning.


Klicka för att spela upp videon:







Resetips: Pågående förseningar påverkar kanadensiska resenärer


Resetips: Pågående förseningar påverkar kanadensiska resenärer

Flygbolaget måste sträva efter att boka om passagerare på ett flyg i sitt nät som lyfter inom nio timmar från den ursprungliga avgångstiden. Om det inte kan, måste det erbjudas att boka dem på ett annat flygbolagsnätverk ”så snart som möjligt”, utan kostnad, enligt chartern om passagerarrättigheter.

För internationella resor, noterar Lukacs att du också kan få ersättning för egna utgifter och andra förluster som förlorade löner på grund av störningen. Denna täckning faller under Montrealkonventionen, en globalt överenskommen uppsättning regler för flygbolagskompensation.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Läs mer:

Kanada skärper reglerna för flygåterbetalningar. Går de tillräckligt långt?

Vad händer om flygbolaget inte betalar?

Om du inte kan komma fram till ett flygbolag för att begära din återbetalning eller kompensation, finns det några andra vägar du kan ta för att få tillbaka kostnaderna.

Lukacs säger att om ett flygbolag inte bekräftar din återbetalning eller betalningar inom 30 dagar, gå ”snabbt” till domstol för småmål för att påskynda processen.

I fall där ett flygbolag vägrar att återbetala, är en återbetalning av kreditkort en användbar ”sista utväg”, tillägger han. Detta skulle se att kreditkortsstödjaren ersätter dig direkt för vad som slutade vara en felaktig debitering.

Lukacs säger att trycket för att åtgärda eftersläpande problem på flygplatser och på flygbolag inte bör ligga på flygbolagen själva, utan på den federala regeringen och landets flygindustriövervakning, Canadian Transportation Agency (CTA).

Berättelsen fortsätter under annonsen

Han hävdar att flygbolagen kommer undan med dålig kundservice och misslyckas med att leva upp till lagens bokstav eftersom de vet att de kan komma undan med ett undermåligt beteende.

Transportminister Omar Alghabra skulle kunna beordra CTA att vidta strängare tillsynskrafter, eller så kan regeringen gå in mer direkt för att lösa problem på flygplatser och tvinga flygbolagen att betala fullt ut när deras planer går fel.

”Jag misstänker att regeringen kommer att göra absolut ingenting. Och det är där problemet ligger, säger Lukacs.

Global News kontaktade både Alghabra och CTA för kommentarer på måndagen.

Transportministerns kontor pekade på de nya skydden som träder i kraft den 8 september – för sent för sommarresenärer – som ger ”tydlighet” för passagerare som påverkas av flyg.

Läs mer:

Kanada skärper reglerna för flygåterbetalningar. Går de tillräckligt långt?

Dessa bestämmelser kommer att kräva att flygbolagen erbjuder en ombokning eller återbetalning inom 30 dagar om de inte kan tillhandahålla en ny bokning inom 48 timmar efter en flyginställd eller ”lång försening”.

Ministeriet sa att upprätthållandet av alla bestämmelser under APPR faller på CTA. Byrån sa i ett kort e-postmeddelande till Global News att den ”greps” av den nuvarande situationen och att den inte kunde kommentera på måndagen.

Berättelsen fortsätter under annonsen

— med filer från Global News Saba Aziz, The Canadian Press


Klicka för att spela upp videon: 'Alghabra tillkännager 105 miljoner dollar i finansiering för 4 kanadensiska flygplatser, flygledning'







Alghabra tillkännager 105 miljoner dollar i finansiering för 4 kanadensiska flygplatser, flygledning


Alghabra tillkännager 105 miljoner dollar i finansiering för 4 kanadensiska flygplatser, flygledning

© 2022 Global News, en division av Corus Entertainment Inc.





Source link

Kategorier: