Inför sommarruschen kämpar säsongsbetonade företag för att hitta arbetskraft – nationellt


Säsongsbetonade branscher kämpar för att öka inför den hektiska sommarruschen när Kanadas bottennära arbetslöshet och växande lediga jobb skapar en akut anställningskrisa.

Bristen på arbetskraft kommer när operatörer inom hotell-, detaljhandels- och rekreationssektorerna förväntar sig en stark återhämtning av kunderna.

Varmare väder, avtagande covid-relaterade hälsoproblem, uppdämd efterfrågan och ett lager av hushållsbesparingar driver alla en ökning av utgifterna för turism och gästfrihet, sa en färsk rapport från RBC Economics.

Situationen gör att företag från restauranger och hotell till trädgårdscenter och trädgårdsföretag söker efter arbetare.

Vissa företag börjar erbjuda högre löner och incitament som flexibla scheman eller till och med stipendier för att sticka ut och attrahera sökande.

”Många branscher letar efter säsongsanställd personal just nu. Det är mycket konkurrens”, säger Cyrus Cooper, professor vid Centennial College School of Hospitality, Tourism and Culinary Arts.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Läs mer:

Arbetslösheten sjunker till 5,2 % i april, vilket markerar ett nytt låg: Statistics Canada

Men vissa företag kan komma att behöva betala med färre anställda.

Besökare på restaurang uteplatser eller badorter i sommar kan märka färre servitörer som ger dem en pint till eller hushållerskor för att serva deras rum.

”Bristen på personal är inte bara frustrerande för kunderna, det kan skada intäkterna,” sa Cooper.

”Om du vill köpa den där extra ölen eller aptitretaren men du inte kan hitta din server, leder det till en lägre gästcheck.”

Säsongsbetonade tjänstesektorer drabbades av pandemistopp. Många stängdes av i månader, eller så var deras kapacitet strikt begränsad. Kanadensare under beställning av att stanna hemma spenderade sina pengar på varor istället för tjänster.

Som ett resultat tog många företag inom tjänstesektorn längre tid på sig att återhämta sig än andra branscher, vilket gjorde dem i en nackdel när det gällde att anställa personal.

”Säsonsbetonade branscher som restauranger är lite sena till festen. De började återhämta sig och återanställa senare än alla andra, säger TD Bank Groups ekonom Ksenia Bushmeneva.

”De ökar sina löner när det redan är trångt på arbetsmarknaden. Att hitta arbetstagare nu är extremt utmanande.”

Berättelsen fortsätter under annonsen

Kanadas arbetslöshet sjönk till rekordlåga 5,2 procent i april efter månader av stark efterfrågan på arbetare och en ihållande anställningsrunda i många branscher.


Klicka för att spela upp videon:







Ökad lön, flextid och förmåner: Arbetsgivare måste vara kreativa för att tävla om talang


Ökad lön, flextid och förmåner: Arbetsgivare måste vara kreativa för att tävla om talang – 23 april 2022

Bland arbetstagare i kärnåldern i åldrarna 25 till 54 sjönk arbetslösheten ännu lägre till 4,3 procent.

Samtidigt ökar de lediga jobben när företag tävlar om att fylla positioner inför sommaren.

”Det är verkligen en enorm ökning av den totala anställningsaptiten”, säger Brendon Bernard, seniorekonom på Indeed, en anställningswebbplats för jobbannonser.

I mitten av maj mer än fördubblades kanadensiska jobbannonser inklusive ordet ”sommar” i rubriken – en proxy för säsongsbetonad efterfrågan – jämfört med samma period förra året, sade han.

Lägerrådgivare, husmålare och nöjesparksarrangörer är bara några av de sommaröppningar som för närvarande finns på arbetsplatsen i stort antal.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Läs mer:

Ser du en höjning när inflationen stiger? Det är ett bra tillfälle att fråga, säger experter

Samtidigt försöker några större företag nya sätt att attrahera sökande genom att använda TikTok som ett rekryteringsverktyg eller utnyttja Instagram-influenser.

McDonald’s Kanada tillkännagav planer på att anställa 25 000 personer och släppte ett datorspel för att simulera snabbmatsrestaurangens ”bakom-disk-nöjen”.

”McDonald’s har verkligen påverkats av bristen på arbetskraft i hela landet”, säger Erin Moore, nationell chef för mänskliga resurser på McDonald’s Kanada.

”Vi har vissa marknader där det är tuffare att anställa eller att få sökande är tuffare baserat på de nuvarande arbetslöshetssiffrorna.”

Restaurangen erbjuder hyrförmåner i vissa områden, inklusive högre löner för skift som är mer utmanande för personalen, sa hon.

”Vi anställer alltid, men eftersom sommaren i allmänhet är de mest hektiska månaderna på våra restauranger, är det en tid då vi verkligen vill rekrytera fler teammedlemmar,” sa Moore.

© 2022 The Canadian Press





Source link

Kategorier: