Högre livsmedelspriser får kanadensare att känna sig stressade över pengar – National


En ny undersökning har visat att kanadensare känner sig stressade av stigande inflation, särskilt från högre livsmedelspriser.

FP Canada Financial Stress Index-undersökningen säger att 38 procent av de tillfrågade nämner pengar som den största källan till stress för femte gången på åtta år, nästan dubbelt så mycket som personlig hälsa, arbete eller relationer.

Mer än två tredjedelar av kanadensarna säger att stigande livsmedelspriser har en direkt inverkan på deras finansrelaterade stress; 56 procent säger detsamma om stigande gaspriser, tätt följt av inflationens inverkan på kostnaderna för varor och tjänster.

Läs mer:

Kanadensiska matbanker känner nypa när matpriserna stiger i höjden under stigande inflation

En av tre säger att ekonomisk stress leder till ångest, depression eller psykiska utmaningar medan 39 procent uppger att de känner sig mindre hoppfulla om sin ekonomiska framtid nu än för ett år sedan.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Undersökningen av 2 001 kanadensare utförd av Leger fann också att 45 procent av kanadensarna mellan 18 och 34 år säger att ekonomisk stress skadar deras mentala hälsa, jämfört med 31 procent av kanadensarna 35 och uppåt som delar den åsikten.

En majoritet av de tillfrågade (58 procent) säger att pandemin har bidragit till ekonomisk stress, upp från 45 procent 2021, medan 39 procent känner sig mindre hoppfulla om sin ekonomiska framtid än för ett år sedan.


Klicka för att spela upp videon: 'Rapportera: ekonomi är den främsta anledningen till att skjuta upp planer för ett barn'







Rapport: ekonomi är den främsta anledningen till att skjuta upp planer för ett barn


Rapport: ekonomi är den främsta anledningen till att skjuta upp planer för ett barn – 14 maj 2022

”Det finns ingen väg runt det _ kombinationen av den utdragna pandemin, rekordstor inflation och de växande kostnaderna för allt från ett bolån till en påse mjölk stressar kanadensarna”, säger Kelly Ho, certifierad finansiell planerare och partner med DLD Financial Group Ltd. i Vancouver, BC

Undersökningen visade också att fler svarande (44 procent) säger att de följer sina utgifter mer än de gjorde förra året och 37 procent säger att de har sparat mer pengar.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Onlineundersökningen genomfördes mellan den 12 och 20 april med hjälp av Legers onlinepanel. Valningsbranschens professionella organ, Canadian Research Insights Council, säger att onlineundersökningar inte kan tilldelas en felmarginal.

© 2022 The Canadian Press





Source link

Kategorier: