Höga bränslekostnader innebär dyrare biljettpriser för passagerare, säger Swoops president


Toppen i flygbränslepriserna kommer att behöva överföras till passagerarna, åtminstone delvis, även när konkurrensen ökar bland lågprisbolag, säger den nya presidenten för budgetflygbolaget Swoop.

Bob Cummings, utsedd till chef för WestJet Groups ultralågkostnadsdotterbolag förra veckan, sa i en intervju att budgetbolag strävar efter att minimera inverkan av arbetskraft och bränslekostnader på flygpriser, men att marknadskrafterna inte kan ignoreras.

”Vi anpassar oss alltid, nästan i realtid, till de marknadskrafterna när insatskostnaderna stiger. Och de måste verkligen passeras för att företaget ska vara ekonomiskt friskt, sa han i måndags, hans första dag på jobbet.

”Vi kommer att göra allt vi kan för att minimera det och ha överkomliga priser.”

Läs mer:

Kanadensiska flygbolag ber appellationsdomstolen att upphäva passagerarrättsreglerna

Berättelsen fortsätter under annonsen

Nedfallet från Rysslands invasion av Ukraina, inklusive sanktioner och oljeimportförbud, hjälpte till att pressa upp priset på flygbränsle med 129 procent jämfört med året innan till nästan 153 USD per fat den 8 april, enligt International Air Transport Association. Priset har sjunkit något sedan dess.

Bränslekostnader uppgår till en stor motvind för flygbolagen under de kommande kvartalen, sa National Bank analytiker Cameron Doerksen i ett meddelande till investerare förra veckan.

Cummings, som går med i Swoop efter en tre och ett halvt års vistelse borta från företaget efter 13 år som WestJet-chef, förväntar sig ändå att bokningarna kommer att överträffa nivåerna före pandemi i sommar.

Andra hinder inkluderar snabba inhemska expansioner av rivalerna Flair Airlines och nytillträdande Lynx Air och pågående testkrav för covid-19.


Klicka för att spela upp videon: 'Flygkostnaderna stiger när kanadensiska resenärer går tillbaka på flygplan'







Flygkostnaderna skjuter i höjden när kanadensiska resenärer åker tillbaka på flygplan


Flygkostnaderna stiger när kanadensiska resenärer reser tillbaka på flygplan – 18 oktober 2021

Flair Airlines var nere på ett flygplan för ett år sedan, men förväntar sig att ha 20 Boeing 737 i sin flotta i slutet av juni när det Edmonton-baserade flygbolaget lägger till rutter över hela landet.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Calgary-baserade Lynx, tidigare känt som Enerjet, siktar på att genomföra 148 flygningar i veckan på mer än ett dussin rutter till juli, alla inom Kanada, enligt dess VD.

Samtidigt planerar Swoop att trafikera 33 destinationer i sommar, ungefär hälften av dem i Kanada. Det har lagt till fem nya amerikanska städer: New York, Chicago, San Francisco, Los Angeles och Nashville, Tennessee. På dessa rutter kommer 16 Boeing 737 smalkroppsflygplan, inklusive sex att anlända under sommaren.

”Med den uppdämda efterfrågan … vi är övertygade om att fylla dessa plan,” sade Cummings.

Läs mer:

Sunwing Airlines nätverksomfattande systemavbrott som orsakar flygförseningar

Efterfrågan på resor bland kanadensare ökar efter två år under covid-19-restriktioner, men de större bokningssiffrorna kan platåas om bränslekostnaderna överförs till passagerare genom högre priser, säger John Gradek, chef för McGill Universitys flygledningsprogram.

”Vad flygbolagen har gjort tidigare med den här typen av fluktuationer är att de har lagt bränsletillägg på sin försäljning för att försöka få tillbaka en del av dessa ökade bränslekostnader, och detta överförs naturligtvis till konsumenten.”

En konkurrensutsatt miljö bland lågprisflygbolag kan dock övertyga dem att fundera på olika taktiker, som att äta en del av bränslekostnaden.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Vilka operatörer är starka nog att göra det, har förmågan att absorbera dessa prisnivåer?” frågade Gradek. ”Det kommer att öka din kassaförbränning, det kommer att påverka din lönsamhet.”

© 2022 The Canadian Press





Source link

Kategorier: