Flair är kanadensare, men ”inte perfekt”, medger vd. Vad händer härnäst för flygbolaget?


Flair Airlines VD säger att han är övertygad om att hans ultralågprisflygbolag är redo att dra fördel av sommarens reseboom efter att ha tillfredsställt tillsynsmyndigheterna att det är kanadensiskt nog att flyga.

Men även när dess verkställande direktör medger till Global News att det finns utrymme för förbättringar, säger analytiker att motvindar som flygindustrin möter som skyhöga bränslepriser faktiskt kan båda gott för det ansträngda flygbolaget.

Flair tillbringade en stor del av vårsäsongen med att försöka bevisa att det Edmonton-baserade flygbolaget var tillräckligt kanadensiskt efter att landets transportvakt sa i ett första beslut den 3 mars att det kan bryta mot regler som begränsar utländskt ägande.

Men efter att Flair gjort en översyn av sin styrelse och gjort en rad förändringar i förvaltningen för att begränsa inflytandet från en av sina stora USA-baserade investerare, beslutade Canadian Transportation Agency (CTA) den 1 juni att flygbolaget verkligen uppfyllde lagens bokstav att fortsätta flyga.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Flair är ett kanadensiskt flygbolag, punkt”, sa vd Stephen Jones till Global News i en intervju denna vecka.


Klicka för att spela upp videon: ''Flair is Canadian' säger flygbolagets VD efter CTA-beslut'







”Flair is Canadian”, säger flygbolagets VD efter CTA-beslut


”Flair is Canadian” säger flygbolagets VD efter CTA-beslut – 1 juni 2022

Medan CTA:s slutgiltiga beslut landade till Flairs fördel, bekräftade byrån till Global News vid flera tillfällen att om dess granskning fann att Flair inte uppfyllde standarderna för kanadensiskt ägande, skulle dess flyglicenser återkallas.

Det ledde till osäkerhet i vissa analytikers och konsumenters ögon om huruvida Flair skulle kunna genomföra bokningar för sommarresor.

Samtidigt som han vidhåller att Flairs kanadensiska status inte var i tvivel internt, sa Jones att månaderna av spekulationer öppnade dörren för flygbolagets konkurrenter att kasta aspersioner.

”Jag tror att våra konkurrenter använde sig bra av att frågorna ställdes. Det förekom mycket desinformation och det resulterade i osäkerhet för kunderna, tycker jag orättvist, men det är vad det är. Det ligger bakom oss nu, säger han.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Läs mer:

Spelar Flair rättvist? Experter väger in flygbolagets erbjudanden om ”exklusivitet”.

Gabor Lukacs, ordförande för konsumentorganisationen Air Passenger Rights, sa till Global News att även om utredningen i sig kan ha varit legitim, höll han med om att sättet det kommunicerades ofta kastade Flair i ett föga smickrande ljus.

Han sa att läckan av redigerade dokument till media, vaga formuleringar och den övergripande bristen på direkt kommunikation efter CTA:s preliminära resultat i mars misslyckades med att främja förtroendet för undersökningen.

”Det var inte en transparent process, utan mer något som skulle skapa insinuationer, som skulle skapa misstro,” sa Lukacs.

”Denna tvivel om deras kanadensiska karaktär har orsakat viss skada i förtid och på ett obefogat sätt.”

Flair har mer att göra

Även om Lukacs fann vissa delar av CTA-utredningen orättvisa mot Flair, betyder det inte att flygbolaget är perfekt.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Den växande operatören har gjort sig ett namn för att marknadsföra lågprispriser och betjäna medelstora marknader men är en frekvent källa till irritation på APR Facebook-gruppen, där Lukacs ger konsumenter råd om hur man navigerar i tvister med flygbolag.


Klicka för att spela upp videon:







Tips om att boka flyg eftersom fler är sugna på att resa


Tips om att boka flyg eftersom fler är sugna på att resa – 21 mars 2022

”Även om de är en liten transportör, är de en stor källa till klagomål”, sa han om Flair.

Huvuddelen av dessa klagomål beror på ”servicens tillförlitlighet”, sa Lukacs.

En vanlig källa till irritation hos Flair är att ställa in flyg och inte boka om passagerare på andra flygbolag – en valfri praxis på inrikeslinjer men något som är inskrivet i federal lag när det gäller resor med internationella resor.

Flair är inte den enda operatören som inte omedelbart bokar om flyg till andra flygbolag, men Lukacs sa att det ofta är lättare för större aktörer som Air Canada eller WestJet att komma undan med det eftersom de kan boka passagerare på ett flyg inom sina egna nätverk nästa dag .

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Jag hör många klagomål om att folk bokar ett flyg (med Flair) för en viss dag, blir inställt och sedan erbjuds ett flyg tre, fyra, fem eller sju dagar senare. Det är oacceptabelt. Det är orimligt, säger han.

Global News frågade Jones om att inte omedelbart boka om passagerare och problem med servicetillförlitligheten.

Läs mer:

”Hjärtskärande”: BC mans sitar överlever Everest basläger men inte Flair Airlines

”Vi är inte perfekta, det är säkert,” sa han. ”Vi har alla problem. Det gör alla flygbolag.”

Men Jones insisterade på att Flair ”investerar mycket” i sin kundtjänst, ökade anställningen för att fyrdubbla storleken på teamet under de senaste månaderna och lutar sig mer åt automatisering för att påskynda handläggningstiderna.

Han tillade att ombokning till andra flygbolag ”inte är en del av kontraktet” som Flair gör med sina kunder, men hävdade att det inte betyder att passagerare ska känna sig strandsatta.

”Du vet att vi kommer att göra vårt bästa för att ta dig dit. Om vi ​​behöver avboka kommer vi absolut att återbetala våra priser, säger Jones.

Lukacs tillade att även om Flair har mer att göra, är det inte på något sätt den enda gärningsmannen i den kanadensiska flygindustrin; opålitlig service är en öm punkt för flygpassagerare över hela Kanada, oavsett vilket flygbolag de bokat.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Ja, Flair har alla dessa problem, men det är inte bara Flair,” sa Lukacs.

”Vi måste vara noga med att inte välja ut en spelare som ”OK, det här är skurken”, när de andra spelarna runt omkring inte heller är helgon. De är väldigt långt ifrån det.”


Klicka för att spela upp videon:







Sjöfarare strandade söderut när Sunwing-problemen fortsätter


Sjöfarare strandade söderut när problemen med Sunwing fortsätter – 21 april 2022

Flair kan sticka ut när flygpriserna stiger: analytiker

Högre bränslekostnader skär ner på bottenlinjerna för flygbolag över hela världen samtidigt som lättade covid-19-restriktioner öppnar slussarna för år av uppdämd reseefterfrågan.

Berättelsen fortsätter under annonsen

George Ferguson, senior flyg- och flyganalytiker på Bloomberg Intelligence, sa till Global News att även om högre kostnader är en utmaning för alla operatörer, kan ultralågprisbolag som Flair ändå vara väl lämpade att ta fler marknadsandelar när inflationen stiger.

”Med högre bränslepriser tror jag att konsumenterna kommer att leta efter bättre erbjudanden för att resa,” sa han.

”Flygbolag som Flair, om de verkligen kan hålla nere kostnaderna och erbjuda mycket billigare biljettpriser till konsumenterna, tror jag att det betyder att de kommer att få stor efterfrågan. Och så jag tror att utsikterna är mycket goda för flygbolag som Flair.”

Jones, som arbetade i olje- och gasindustrin innan han gjorde en karriär inom flyget under de senaste 25 åren, sa att det här är de högsta bränslekostnaderna som någonsin har varit under hans anställningstid, och det skapar press i branschen.

Han utropade Flairs flygplan som mer bränslesnåla än massiva jetliners som en uppsida som hjälper flygbolaget att hålla kostnaderna lägre än konkurrenterna. Han föreslog också att flygningar längs kortare rutter kan bli mer populära än att köra samma sträcka som konsumenter brottas med de stigande kostnaderna för att fylla på sina fordon.

”Vi är verkligen väl positionerade för det,” sa han.

Flair har ambitiösa expansionsplaner, inklusive att skala upp sin nuvarande flotta på 15 jetplan till en skörd på 50 år 2025. Det har dock redan stött på vissa hicka, eftersom flygbolaget avbröt tjänsten till Regina tidigare denna månad på grund av ”förseningar med leverans av flygplan.”

Berättelsen fortsätter under annonsen

Jones citerade efterfrågan på Flairs överkomliga flygbiljetter som ger honom förtroende för att företaget kommer att uppnå sina flottaplaner under de kommande åren.

Sommarens högsäsong kom med ytterligare en omvälvning tidigare i veckan då WestJet tillkännagav en ny strategi som fokuserar mer på dess rötter som tjänar västra Kanada och upprätthåller några förbindelser österut.

Det Calgary-baserade flygbolaget sa också att det skulle fördubbla sitt fokus på lågprispriser genom sitt dotterbolag Swoop, ett drag som Ferguson ser som ett svar på Flairs gröna ljus att fortsätta flyga i sommar.

”Flottsförändringarna verkar utformade för att förenkla verksamheten för att hålla nere kostnaderna så att de kan vara konkurrenskraftiga mot transportörer som Flair”, sa han i ett uppföljande e-postmeddelande till Global News på torsdagen.

Ferguson sa att han tror att WestJet kommer att fortsätta att konkurrera mot Air Canada på vissa rutter, men lågprismodellen fungerar bäst när den är fokuserad på ”viktiga fritidsmarknader” med hög efterfrågan där flygbolag ”kan fylla flygplan och maximera vinsten.”

Läs mer:

Experter säger att Air Canada är för dominerande i öst för att WestJet ska kunna konkurrera

”WestJet är ett högprisflygbolag, så det förvånar mig inte att de är på full reträtt på de viktigaste kanadensiska marknaderna,” sade Jones när han blev tillfrågad om en kommentar om det rivaliserande bolagets strategiskifte i Alberta.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Global News nådde WestJet för en kommentar om Fergusons analys men hörde inte av sig vid publiceringstidpunkten.

WestJets vd Alexis von Hoensbroech skrev i ett blogginlägg som tillkännagav omskakningen på torsdagen att flygbolagets nya strategi delvis är inriktad på att möta kraven på ”fritidsresenärer”.

”WestJets lågkostnadsrötter har varit grunden för vårt företags historiska framgång. När vi förverkligar våra ambitiösa tillväxtplaner kommer vi att ge mer flygtrafik till kanadensiska samhällen och koppla fler människor till det som är viktigast, genom vänliga och prisvärda flygresor”, skrev han.

— med filer från Global News’s Anne Gaviola


Klicka för att spela upp videon:







Det kanadensiska flygbolagets besättning vädjar till premiärministern om hjälp


Det kanadensiska flygbolagets besättning vädjar till premiärministern om hjälp

© 2022 Global News, en division av Corus Entertainment Inc.





Source link

Kategorier: