Deadline kommer för Flair Airlines att svara på ägarproblem


Tidsfristen har anlänt för Flair Airlines att svara på Kanadas transportvakt över utländskt ägande, men experter säger att vi kan vänta veckor eller månader på att ta reda på ödet för ultralågprisbolaget.

Canadian Transportation Agency (CTA) fann i ett preliminärt beslut som släpptes i mars att Edmonton-baserade Flair kanske inte är tillräckligt kanadensare för att kvalificera sig för sina licenser att flyga i landet.

Vakthunden satte en deadline den 3 maj för Flair att formellt svara på farhågorna, vilket gav flygbolaget en 60-dagarsperiod för att få ordning på sina balansräkningar.

CTA bekräftade inte om Flair träffade detta datum på tisdagen, men sa att det skulle ge en ”uppdatering” till recensionen på onsdagen.

Byrån sa att en panel som tilldelats ärendet kommer att granska Flairs inlämning och besluta om nästa steg därifrån, och tillade att det inte finns ”ingen specifik tidslinje” för när ett beslut kommer att fattas.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Panelen kommer att överväga alla bevis och om den i slutet av processen fastställer att Flair inte är kanadensisk, skulle Flairs licenser dras in”, upprepade en CTA-talesman på tisdagen.

Läs mer:

Flair Airlines säger att de kommer att fortsätta sin verksamhet i Kanada. Här är hur

En talesperson för Flair ville inte heller bekräfta på tisdagen om flygbolaget hade lämnat in sitt svar, och sa istället att ”flygbolaget arbetar nära med CTA för att lösa ärendet, men skulle inte ha några ytterligare statusuppdateringar.”

”Jag tror att vi måste ha tålamod. Det kommer sannolikt att pågå i ytterligare några veckor eller månader, sa Frederic Dimanche, en turistindustriprofessor vid Toronto Metropolitan University, till Global News på tisdagen.

Är jag säker att flyga Flair i sommar?

Trots osäkerheten kring CTA:s beslut har Flairs vd Stephen Jones varit stenhård på att budgetflygbolaget kommer att flyga i sommar.

Berättelsen fortsätter under annonsen

På en presskonferens som svarade på ägarproblemen förra månaden, beskrev han alla steg som flygbolaget har tagit hittills för att mildra den uppfattade kontroll som dess Miami-baserade investerare, 777 Partners, kan utöva över företaget.


Klicka för att spela upp videon:







Flair Airlines har ändrat aktieägaravtalet för att ta itu med kanadensiska ägarregler: VD


Flair Airlines har ändrat aktieägaravtalet för att ta itu med kanadensiska ägarregler: VD – 21 april 2022

Detta inkluderar att skaka om sin styrelse för att späda ut 777:s kontroll och andra styrningsförändringar.

Den sista pusselbiten, sa Jones, var att hitta nya finansieringskällor för att täcka skulden den tog på sig från 777 Partners för att överleva nedgångar orsakade av covid-19-pandemin.

Flair har ansökt till transportministern, Omar Alghabra, om ett 18-månaders undantag från kanadensiska äganderegler medan det ser ut att refinansiera denna skuld.

En talesperson för Transport Canada sa att ministeriet ”fortfarande granskar” begäran och har ännu inte lämnat en rekommendation till ministern.

Berättelsen fortsätter under annonsen

– Ministern kommer sedan att fatta det slutgiltiga beslutet om dispensbegäran. Det finns ingen lagstadgad tidslinje förknippad med dessa steg”, löd uttalandet.

Dimanche säger att det är ”förnuftigt” för honom att Flair kan behöva extra tid för att svara på CTA:s oro, eftersom förändringar i ett företags styrningsstruktur, till exempel, inte sker över en natt.

McGill University managementprofessor Karl Moore sa till Global News att nu är den ”värsta tiden i flyghistorien” för att begära fler investeringar, tack vare den osäkra återhämtningen av covid-19.

Av den anledningen sa han att det är förståeligt att ge Flair lite mer tid att refinansiera och möta kanadensiska licensstandarder, men att lägga till 18 månader är en ”lång, lång tid.”

”Jag är typ sliten på det. Jag skulle säga att ge dem lite mer tid, lite flexibilitet, men du ger dem inte för alltid”, sa han.

Undantaget kanske inte i slutändan är nödvändigt om CTA drar ut på sin beslutsprocess på den faktiska ägandefrågan, noterade Moore.

Om Flair kan åtgärda vakthundens bekymmer inom de närmaste månaderna, kan det slutliga beslutet finna flygbolagets ansträngningar tillräckligt för att uppfylla lagens bokstav.

Moore sa också att om Flair i slutändan misslyckas med att bevisa sin kanadensiska kontroll och får sin licens återkallad, skulle regeringen ge tillräckligt med bekymmer för passagerare att få återbetalningar och boka alternativa researrangemang.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Som sagt, att boka flyg med ett kreditkort och titta på reseförsäkring är solida satsningar för alla som flyger Flair i sommar, sa han.

”Jag tror att du kan köpa säkert till nästa stund, men jag skulle tänka på försäkringen på allvar.”


Klicka för att spela upp videon:







Det finns ”noll chans” Flair Airlines kommer att förlora licensen den 3 maj: VD


Det finns ”noll chans” Flair Airlines kommer att förlora licensen den 3 maj: VD – 21 april 2022

Flygindustrin uppmanar till tillslag mot Flair

Under tiden vill flygindustrigrupperna att boken kastas mot Flair för att ha gått över gränsen för utländskt ägande.

Berättelsen fortsätter under annonsen

Chefen för National Airlines Council of Canada, som representerar stora aktörer som Air Canada, WestJet och andra flygbolag, sa till Global News i ett uttalande på tisdag att branschens post-pandemiska återhämtning beror på ”rättvis tillämpning” av kanadensiska lagar och förordningar , som är ”grunden för den tillförlitliga, långvariga driften” av flygsektorn.

”Utländska företag som struntar i dessa grundläggande regler hotar det förtroendet och skapar en hel del osäkerhet för resenärer och de som arbetar inom sektorn”, säger Suzanne Action-Gervais, tillförordnad vd för rådet.

Hon uppmanade CTA att ”upprätthålla” krav på utländskt ägande och kontroll och Alghabra att avslå Flairs begäran om undantag.

John McKenna, ordförande för Air Transportation Association of Canada, en branschgrupp som representerar flygindustrins aktörer av alla storlekar, sa i en intervju att beviljande av Flair ett undantag skulle ”skapa ett prejudikat” att flygplan av alla storlekar kan gå utanför lagen och komma undan. med det.

Problemet med Flair är inte nödvändigtvis att dess ägande är majoriteten av utländskt eller kanadensiskt, det är att det var det enda flygbolaget i Kanada som ansåg att det kunde få finansiering utanför landet för att överleva pandemin och hantera regleringar i efterhand, sa McKenna.

Han tryckte tillbaka på tanken att Flair skulle fortsätta flyga på grund av de jobb och förbindelser som det ger till sekundära marknader som Abbotsford, BC, Waterloo, Ont. och Deer Lake, Nfld.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Majoriteten av flygbolagen i Kanada nådde inte tröskeln för att få det statliga stödet. Så de är inte ensamma. Men ingen annan drev utanför lagen för att överleva. De gjorde vad de var tvungna att göra. De skär ner verksamheten. De kämpade sig igenom det, säger han.

”Det faktum att du erbjuder en tjänst till samhället som annars inte skulle ha så mycket service eller ingen tjänst är inte en anledning att verka illegalt.”


Klicka för att spela upp videon:







Flair Airlines tvingades vända sig till aktieägare för att få hjälp eftersom det inte fick COVID-19 räddningsaktion: VD


Flair Airlines tvingades vända sig till aktieägarna för att få hjälp eftersom de inte fick COVID-19 räddningsaktion: VD – 21 april 2022

Men Dimanche sa att den extra konkurrensen Flair ger jättarna Air Canada och WestJet kan vara skäl nog för regeringen att vilja göra boende för att hålla budgetflygbolaget igång.

Av samma skäl som Flair kan spela upp sina ekonomiska och konsumentfördelar för att behålla sina licenser, kan dock större industriaktörer peka på reglerna som en hård linje för att behålla kontrollen över kanadensiska luftrum.

Berättelsen fortsätter under annonsen

”Om de har en chans att trycka ner den konkurrenten och hålla dem på avstånd, kommer de i princip att göra det,” sa Dimache.

”Så för mig är det ett rättvist spel. Det är ett affärsspel.”

— med filer från Global News’s Anne Gaviola

© 2022 Global News, en division av Corus Entertainment Inc.





Source link

Kategorier: